Airbus przetestował autonomiczny start [FILM]

infoair
18.01.2020 13:00
0 Komentarzy

16 stycznia załoga fabryczna Airbusa przeprowadziła nalotnisku w Tuluzie-Blagnac pierwsze całkowicie automatyczne starty zwykorzystaniem systemu rozpoznania obrazu.

Zespół testowy, składający się zdwóch pilotów i trzech inżynierów prób w locie, sprawdzał działanieinnowacyjnego systemu 18 grudnia ub. r., wykonując osiem startów w trakcietrwającego cztery i pół godziny zadania.

-„Podczas testu samolot działał zgodnie z oczekiwaniami. Powykołowaniu na drogę startową, czekając na zgodę na start, włączyliśmyautopilota”, opowiada pilot testowy Airbusa, kapitan Yann Beaufils.”Przestawiliśmy dźwignię przepustnicy w położenie do startu i obserwowaliśmyreakcję maszyny. Zaczęła się poruszać i przyspieszać automatycznie, trzymającsię linii środkowej drogi startowej, z prędkością zadaną w systemie. Dzióbsamolotu zaczął się unosić, co pozwoliło uzyskać właściwą dla startu wartośćkąta natarcia. Kilka sekund później byliśmy w powietrzu”.

Zamiast polegać na systemie lądowania według wskazańprzyrządów (ILS), czyli technologii naziemnej od lat wykorzystywanej nalotniskach obsługujących samoloty pasażerskie, załoga testowa podczasautomatycznych startów korzystała z systemu rozpoznawania obrazu,zainstalowanego bezpośrednio w samolocie.

Zobaczcie to na filmie:

{https://vimeo.com/385489218}

Projekt ATTOL

Potwierdzenie zdolności do autonomicznego startu to kamieńmilowy w projekcie Airbusa ATTOL (Autonomous Taxi, Take-Off & Landing –Autonomiczne Kołowanie, Start i Lądowanie). Uruchomiony w czerwcu 2018 r. ATTOLjest jednym z latających demonstratorów technologii, testowanych przez Airbusaw celu zrozumienia wyzwań wiążących się z automatyzacją statków powietrznych.Kolejnymi etapami projektu będą próby autonomicznego kołowania oraz lądowania,przeprowadzone do połowy br.

Airbus nie eksperymentuje z automatyzacją statkówpowietrznych jako celem samym w sobie, lecz bada technologie autonomicznerównolegle z innowacjami w takich obszarach jak inżynieria materiałowa, napędelektryczny i systemy łączności. W ten sposób jest w stanie ocenić możliwośćich wykorzystania w działaniach na rzecz rozwiązania kluczowych problemów,którym lotnictwo będzie musiało stawić czoła w najbliższej przyszłości, w tym wdziedzinach zarządzania ruchem lotniczym, niwelowania niedostatku pilotów iusprawniania operacji lotniczych. Jednocześnie Airbus wykorzystuje temożliwości, aby jeszcze bardziej poprawić bezpieczeństwo lotów, zapewniającutrzymanie już osiągniętego, bezprecedensowego jego poziomu.

Zastosowanie technologii autonomicznych, mające na celupoprawę efektywności operacji lotniczych oraz ogólnej wydajności samolotów, nieoznacza pozbawienia pracy pilotów. Technologie autonomiczne mają być bowiemwsparciem w ich pracy, pozwalając mniej zajmować się kierowaniem maszyną, abardziej skupiać się na podejmowaniu ważnych decyzji i zarządzaniu lotem.

Komentarze