Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Cel PAŻP: 18 sekund lotniczego spóźnienia

infoair
18.03.2019 10:30
0 Komentarzy

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej do 2024 r. ma zredukowaćopóźnienia samolotów w polskiej przestrzeni powietrznej do 18 sekund – mówip.o. prezesa Agencji Janusz Janiszewski. Już teraz poziom opóźnień w Polscewynosi 25 sekund, a średnie opóźnienie w Europie w ub.r. wyniosło 1,83 min.

-„Rok 2018 w dziejach Europy i europejskiej przestrzenipowietrznej był jednym z najtragiczniejszych, jeśli chodzi o opóźnieniasamolotów pasażerskich. Średnie opóźnienie na jedną operację lotniczą, wynosiłoprawie 2 minuty. Zdarzało się, że opóźnienia wynosiły ponad 2 godziny. Wedługwyliczeń Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA), jedna minutaopóźnienia kosztuje linie lotnicze około 100 euro” – powiedział Janiszewski.

Polski potencjał

Jak tłumaczy, Polska, jako szósty kraj Unii Europejskiej podwzględem przestrzeni powietrznej i ludności, „stanowi bardzo ważny elementcałego systemu infrastruktury lotniczej w Europie”.

-„Jesteśmy swoistego rodzaju pomostem pomiędzy wschodem,a zachodem, północą, a południem. Przez Polskę przebiegają główne szlakitransportu lotniczego, który nieustannie wzrasta. PAŻP i Polska są ważnymigraczami na arenie międzynarodowej w harmonizacji tego ruchu. Mamy najdłuższągranicę, jako kraj graniczny Unii Europejskiej i NATO, i jesteśmy tym, krajem,który porządkuje w dużej mierze ruch lotniczy na europejskim niebie” -wyjaśnia.

Janiszewski wskazał, że wzrost natężenia ruchu lotniczego wpolskiej przestrzeni powietrznej jest ponad trzykrotnie większy niż w EuropieZachodniej. „Notujemy jeden z największych przyrostów, nie tylko jeślichodzi o ruch tranzytowy, ale również ruch, który odbywa się na naszychlotniskach” – mówi. Jednocześnie dodaje, że Polska jest liderem, jeślichodzi o poziom redukcji opóźnień.

-„Sukcesem PAŻP jest utrzymanie w polskiej przestrzenipowietrznej bardzo niskiego wskaźnika opóźnień, przy wzroście ruchu lotniczegona poziomie 10 proc. wobec 2017 r. To prawie trzykrotnie więcej, niż naZachodzie Europy. W 2018 roku wskaźnik opóźnień trasowych wyniósł 0,25 minutyna jeden lot. Dla porównania, średnie opóźnienie w Europie w ubiegłym rokuwyniosło 1,83 min na lot przy 4 proc. wzroście ruchu lotniczego” -powiedział.

Jak tłumaczył, Polska, jako kraj graniczny UE i NATO, przezwiele lat wypracowywała metody, procedury zarządzania przepływem ruchulotniczego i redukcji opóźnień, które pozwoliły na niemalże punktualność lotóww naszej przestrzeni. Jak mówi, udało się to dzięki kontrolerom ruchulotniczego, którzy współtworzyli te procedury. „Czasami kontroler ruchulotniczego ma około 20 samolotów jednocześnie na łączności, co przekraczaśrednie standardy europejskie” – wskazał.

Dodał, że jeśli chodzi o ruch pasażerski, to w Europie nadobę jest około 30-37 tys. operacji lotniczych – w zależności, czy to jestzima, czy lato.

Większy ruch

-„W 2030 r. ruch ten ma się podwoić, czyli mówimy około70 tys. operacji, a w 2035 rok – to będzie potrojenie tego ruchu. Zgodnie zunijnymi wymogami, przewiduje się, że do 2024 roku średnie opóźnienie powinnowynosić w Europie 30 sekund. To jest cel ogólnounijny. Natomiast dla takichkrajów, jak Niemcy, Francja – to są cele na poziomie prawie jednej minuty. DlaPolski ten cel jest wyznaczony na poziomie 0,18 minuty” – powiedział.

Pytany, dlaczego samoloty się spóźniają, wymienił czterypowody: pogodę, brak personelu lotniczego – w tym kontrolerów ruchu lotniczego, przepełnione lotniska oraz brak uczestnictwa linii lotniczych we wspólnymsystemie podejmowania decyzji.

Janiszewski przekazał, że zgodnie z szacunkami w trakcietegorocznego lata, o 300 wzrośnie liczba operacji lotniczych w polskiejprzestrzeni powierzanej w porównaniu do lata 2018. Polska Agencja ŻeglugiPowietrznej jest jedyną w kraju instytucją szkolącą oraz zatrudniającąkontrolerów ruchu lotniczego. Pełnią oni służbę przez całą dobę, siedem dni wtygodniu; każdego dnia obsługują średnio około 2,5 tys. lotów, a rocznie -około miliona. PAŻP odpowiada też za zarządzanie polską przestrzenią powietrznąoraz za infrastrukturę lotniczą, którą buduje i rozwija. Sprawuje nadzór m.in.nad systemem radarowym, urządzeniami nawigacji lotniczej, systemami łączności isystemami wspomagającymi lądowanie. (PAP)

Komentarze