Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ciąg dalszy MAX problemów Boeinga

infoair
24.06.2019 10:30
0 Komentarzy

Ponad 400 pilotów dołączyło do pozwu zbiorowego przeciwamerykańskiemu konstruktorowi samolotów Boeing; domagają się odszkodowania za”bezprecedensowe zatajenie znanych (firmie) wad konstrukcyjnych”samolotów 737 Max – podał w niedzielę – 23 czerwca – australijski nadawca publiczny.

W marcu br. wszystkie Boeingi 737 Max zostały uziemione wrezultacie dwóch katastrof – w Indonezji w październiku ub.r. i w Etiopii wmarcu – w których łącznie zginęło 346 ludzi. Przyczyną tych katastrof byłnajprawdopodobniej błąd oprogramowania systemu MCAS, który automatyczniezapobiega utracie siły nośnej.

Od tego czasu pozwy przeciw Boeingowi wniosły, domagając sięodszkodowań, rodziny niektórych ofiar oraz przewoźnicy, np. Norwegian Air.

Natury psychologicznej

Jak czytamy na portalu australijskiego nadawcy publicznegoABC, złożona w piątek w sądzie w Chicago najnowsza skarga pilotów latającychBoeingami Max 737 to pierwszy pozew zbiorowy przeciwko konstruktorowi. Skarżąsię oni, że od uziemienia samolotów stracili część zarobków oraz cierpią zpowodu problemów natury psychicznej.

W treści skargi, którą przytacza ABC, piloci zarzucająBoeingowi „bezprecedensowe zatajanie znanych wad konstrukcyjnych”maszyn, które „prawdopodobnie doprowadziły do katastrof (…), a następniedo uziemienia wszystkich tych samolotów”.

Od koncernu domagają się odszkodowań, argumentując, że m.in.”odczuwają znaczący spadek zarobków”.

MAX problemy

Przyczyną tragicznych katastrof było najprawdopodobniejoprogramowanie kontrolujące system MCAS, który automatycznie zapobiegaprzeciągnięciu (utracie siły nośnej). Wszystkie samoloty 737 MAX, będące wposiadaniu linii lotniczych na całym świecie, zostały wycofane z eksploatacjido czasu uzyskania nowego certyfikatu dopuszczającego je do lotów z pasażerami.737 Max był najlepiej sprzedawanym samolotem amerykańskiego koncernu whistorii.

W maju Boeing poinformował, że zakończył pracę nadaktualizacją oprogramowania. Wprowadzono też poprawki w oprogramowaniusymulatora lotów dla maszyn 737 Max.

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA)przewiduje, że samoloty Boeing 737 Max pozostaną uziemione co najmniej dopołowy sierpnia.

W środę Boeing podpisał list intencyjny z konsorcjum liniilotniczych IAG w sprawie sprzedaży 200 samolotów 737 Max. Jest to pierwszezamówienie na te maszyny po ich marcowym uziemieniu. International ConsolidatedAirlines Group (IAG) to spółka matka m.in. linii British Airways i hiszpańskiejIberii. (PAP)

Komentarze