Coraz więcej lotniczych spóźnień – analiza I kwartału

infoair
11.04.2019 16:00
0 Komentarzy

Transport lotniczy staje się coraz bardziej nieprzewidywalny– tak wynika z analizy lotów w Polsce w I kwartale 2019 r.

Eksperci AirHelp przeanalizowali ruch lotniczy w Polsce w Ikwartale na przestrzeni ostatnich 4 lat. W okresie od początku stycznia dokońca marca pomiędzy 2016 a 2019 rokiem liczba zakłóconych rejsów wzrosładwukrotnie. W tym roku blisko 50% więcej pasażerów może ubiegać się oodszkodowanie od linii lotniczych w porównaniu z I kwartałem 2016 r.

I kwartał

Z początkiem roku w Polsce zauważalny jest trendnarastających zakłóceń lotów – tak wynika z najnowszej analizy firmy AirHelp,która specjalizuje się w prawach pasażerów na całym świecie. W I kwartale 2019r. aż 7200 rejsów zostało odwołanych lub opóźnionych powyżej 15 minut.Natomiast w analogicznym okresie w 2016 r. liczba ta była o połowę mniejsza iwyniosła zaledwie 3800.

Na przestrzeni kilku ostatnich lat liczba wszystkich odlotówz Polski w I kwartale wzrosła – w tym roku było ich o 18% więcej niż 4 lata temu.

Pasażerskie problemy

Analiza AirHelp ujawnia też stały wzrost liczbyposzkodowanych pasażerów. W I kwartale tego roku odwołania i opóźnienia miaływpływ na 750 tys. pasażerów. To wzrost o blisko 50% w porównaniu z rokiem 2016.

Dane pokazują, że coraz częściej za zakłócenia lotówodpowiadają same linie lotnicze i nie wynikają one z nadzwyczajnychokoliczności takich jak: złe warunki atmosferyczne, wypadki z dronami czyptakami. Liczba osób, które są uprawnione do uzyskania odszkodowania z tytułuproblemów podczas rejsów od stycznia do marca br. wynosi ponad 46 000. Wanalogicznym okresie 4 lata temu było to o prawie 22 000 mniej pasażerów. Oznaczato, że z roku na rok coraz więcej podróżnych dociera do celu co najmniej trzygodziny za późno lub wcale.

Jeżeli chodzi o wskaźnik punktualności to na przestrzeni 4lat spadł on o 10%. Oznacza to, że w I kwartale 2016 r. aż 85% samolotówwylatujących z Polski dotarło do miejsca docelowego o czasie. Natomiastanalogicznie w tym okresie bieżącego roku aż 1 na 4 rejsy był opóźniony.

Polska rzeczywistość

Powyższa analiza pokazuje, że  w Polsce coraz częściej dochodzi do anulowania bądź opóźnieńlotów.

-„Spodziewamy się, że do 2020 r. z powodu tych zakłóceń ucierpi jeszczewięcej pasażerów. Tak znaczący wzrost liczby podróżnych uprawnionych doodszkodowania pokazuje, że to linie lotnicze są odpowiedzialne za występująceproblemy. A powodem tej sytuacji jest m.in. walka na rynku międzynarodowym osprzedaż jeszcze większej liczby miejsc. Zdarza się, że niektórzy przewoźnicyoferują loty na trasach, których nie są w stanie obsłużyć z ze względu naniedobór samolotów czy personelu. W ubiegłym roku obserwowaliśmy też wzrost,jeśli chodzi o strajki załóg, które nie były tak powszechne we wcześniejszychlatach – mówi Marta Koziarz, ekspert AirHelp.

Dane AirHelp dotyczące odlotów z Polski w I kwartale 2019,2018, 2017 i 2016 roku (od 1 stycznia do 31 marca):

Q1 2019

Q1 2018

Q1 2017

Q1 2016

Liczba wszystkich odlotów

37 800

37 300

33 200

30 900

Liczba zakłóconych odlotów*

7200

6 300

5 000

3 800

Liczba wszystkich pasażerów

3 940 000

3 930 000

3 530 000

3 230 000

Liczba pasażerów poszkodowanych

750 000

650 000

520 000

390 000

Liczba pasażerów uprawnionych do odszkodowania

46 300

39 600

29 900

24 600

Wskaźnik punktualności (on time performance)

75%

78%

82%

85%

*Suma odlotów odwołanych i opóźnionych powyżej 15 minut

Komentarze