Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

CPK: Wirus nam nie zagrozi. To inwestycja długoterminowa

infoair
04.05.2020 11:30
0 Komentarzy

Wpływ epidemii koronawirusa na gospodarkę i bezprecedensowezałamanie się rynku będą miały poważne konsekwencje, jednak budowa CentralnegoPortu Komunikacyjnego to inwestycja długoterminowa, której uruchomieniezaplanowano na drugą połowę dekady – mówi PAP prezes CPK Mikołaj Wild.

„Potężne załamanie rynku, któremu musi obecnie stawićczoła branża lotnicza z powodu epidemii koronawirusa, ma jednak charaktertymczasowy. CPK ma powstać w drugiej połowie obecnej dekady, a już teraz tainwestycja może korzystnie wpłynąć na gospodarkę. Dlatego przygotowania do budowytrwają, zarówno w części lotniskowej, jak też kolejowej” – mówi prezesspółki Centralny Port Komunikacyjny Mikołaj Wild.

Pozytywny impuls

Jak dodaje, związane z nowym portem inwestycje drogowe ikolejowe, „będą pozytywnym impulsem dla gospodarki, rynku pracy i PKB wdobie ewentualnego spowolnienia”.

„Spółka CPK funkcjonuje na 100 proc., mimo epidemiikoronawirusa i wprowadzonych w związku z nią ograniczeń. Wszystkie zaplanowanedziałania w części lotniskowej i kolejowej odbywają się zgodnie zharmonogramem” – powiedział.

Dodał, że „z powodu walki z koronawirusem i w trosce ozdrowie ludzi, zostały odwołane zaplanowane spotkania w terenie”.”Ale nie zmienia to faktu, że jesteśmy w stałym kontakcie z samorządami,firmami, instytucjami i partnerami inwestycji” – powiedział.

Wild przekazał, że w części kolejowej związanej z CPK, doudziału w trwającym w postępowaniu na koncepcję zasilania nowych traskolejowych zgłosiło się pięć podmiotów. Do drugiego etapu postępowania zostałyzaproszone trzy. „Wykonawcy otrzymali od nas zapytanie ofertowe wraz zopisem przedmiotu zamówienia i istotnymi postanowieniami umowy. Czekamy naoferty. Umowę zawrzemy z tym, kto złoży najkorzystniejszą” – powiedział.

Doradca strategiczny

Jeśli chodzi o część lotniskową projektu, Wild zapewnił, żetrwają wszystkie zaplanowane działania i że wszystkie przebiegają w zgodzie zharmonogramem. Przypomniał, że w połowie marca br. spółka ogłosiła postępowaniena doradcę strategicznego.

„Po zakończeniu dialogu technicznego, w którym w ciąguostatnich miesięcy brali udział zarządcy portów lotniczych Changi w Singapurze,Incheon w Seulu i Narita w Tokio, rozpoczęliśmy etap dialogu konkurencyjnego.Zakończenie całego postępowania planowane jest w III kwartale br.” -powiedział. Dodał, że umowa planowana jest na trzy lata, czyli dotyczyplanowania i projektowania CPK.

„Doradcą strategicznym może być zarządca dużegolotniska przesiadkowego, który ma doświadczenie w doradztwie przy innychprojektach międzynarodowych. Poszukujemy podmiotu, który wie, jak duże lotniskoprzesiadkowe się planuje, projektuje, buduje i jak się nim zarządza” -wyjaśnił.

Wskazał, że wybór doradcy strategicznego to jeden z kamienimilowych CPK. „Naszym celem jest zaprojektowanie na nowo infrastrukturylotniczej w centralnej Polsce i budowa od podstaw, nowego portu lotniczegomiędzy Warszawą i Łodzią. Ponieważ nie będziemy ograniczeni prawie w żadensposób istniejącą infrastrukturą, jesteśmy w stanie wymyślić i zaprojektowaćniezbędne rozwiązania od podstaw” – przekazał.

Master plan

W spółce CPK trwają już prace nad częściami składowymi tzw.master planu Portu Lotniczego Solidarność. Dokument ma określić m.in. strategięrozwoju planowanego lotniska w perspektywie wielu lat, parametry, lokalizację izwymiarowanie elementów portu lotniczego i plany etapowania budowy. W związku ztym toczy się już kilka postępowań, m.in. dialog konkurencyjny dotyczący wyborukonsultanta wsparcia technicznego do spraw master planu. Podpisanie umowyplanowane jest na III kwartał br.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowymiędzy Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy.W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarzeok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszymetapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK jest w 100proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych zpunktu widzenia interesów kraju. (PAP)

Komentarze