Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

IATA: w 2017 r. po świecie ma latać prawie 29 tys. samolotów pasażerskich

infoair
27.12.2016 10:47
0 Komentarzy

Linie lotnicze wprzyszłym roku mogą odebrać ok. 1 tys. 700 nowych samolotów – wynika zgrudniowych prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych(IATA). W efekcie po świecie będzie latać 28 tys. 718 maszyn, czyli o 3,6 proc.więcej niż w 2016 r.

„Linie lotnicze do końca 2017 roku spodziewają sięodebrać około 1 tys. 700 nowych samolotów, z czego ok. 1 tys. ma wozićpasażerów. Blisko połowa z około 1 tys. 700 samolotów zastąpi starsze i mniejoszczędne. Pozwoli to zwiększyć globalną flotę latających maszyn o 3,6 proc.,do 28 718 maszyn” – mówił w Genewie dyrektor generalny IATA Alexandre deJuniac przedstawiając najnowszą prognozę dla branży lotniczej.

W tym roku linie lotnicze dysponują ponad 27 712 maszyn, a w2015 roku było ich 26 704. Samoloty będą też intensywniej wykorzystywane.Według prognoz w przyszłym roku na świecie ma się odbyć ok. 38 mln lotów, cooznacza, że co minutę średnio będzie startować ok. 73 samolotów.

Jak tłumaczył szef IATA, przyszłoroczne inwestycjeprzewoźników w nowe maszyny są mniejsze, niż mówiono o tym jeszcze na początkutego roku. Linie lotnicze w 2017 roku będą się zmagać głównie z wyższą cenąropy, rosnącymi kosztami pracy oraz podatkami. IATA spodziewa się bowiem, żewyższe ceny ropy naftowej będą miały największy wpływ na zysk linii lotniczychw przyszłym roku. W 2016 roku średnia cena za baryłkę ropy Brent kształtowałasię na poziomie ok. 44,6 dol. Według prognoz IATA w 2017 roku za baryłkę trzebabędzie zapłacić ok. 55 dol. Spowoduje to, że paliwo lotnicze podrożeje z około52,1 dol. za baryłkę średnio płaconą w tym roku do ok. 64,9 dol. za baryłkę w2017 roku.

Według szacunków IATA w przyszłym roku linie lotniczeudostępnią w swoich samolotach ok. 4,1 mln miejsc, czyli o 5,1 proc. więcejwobec 2016 roku, kiedy było ich 3,9 mln. Średnie wypełnienie samolotów wprzyszłym roku ma być na poziomie 79,8 proc., w roku 2016 to ok. 80,2 proc. Jakpodano, przewoźnicy w 2017 roku zarobią średnio ok. 7,5 dol. z każdegosprzedanego biletu.

Największymi producentami samolotów są koncerny: amerykańskiBoeing, europejski Airbus czy brazylijski Embraer.

Według ostatnich prognoz Boeinga w ciągu najbliższych 20 latprzewoźnicy lotniczy będą potrzebowali 39 tys. 600 nowych samolotów cywilnych wartychok. 5,9 biliona dolarów.

„Około 38 proc. wszystkich nowych samolotów jestdostarczane do linii lotniczych z siedzibą w Azji. Dodatkowe 40 procentzostanie dostarczona liniom lotniczym w Europie i Ameryce Północnej, apozostałe 22 procent mają otrzymać przewoźnicy z Bliskiego Wschodu, AmerykiŁacińskiej, Wspólnoty Niepodległych Państw i Afryki” – prognozuje Boeing.Według producenta nowe samoloty będą nadal stymulować wzrost tanich liniilotniczych.

Z szacunków Boeinga wynika też, że świat potrzebuje ok. 31tys. nowych pilotów liniowych rocznie, aby sprostać rosnącej flocie, głównie wregionie Azji i Pacyfiku. W sumie trzeba będzie zwerbować do 2035 roku ponad600 tys. nowych pilotów liniowych, w tym 248 tys. w regionie Azji i Pacyfiku. Wtym samym czasie Europa będzie potrzebować 104 tys. nowych pilotów, 112 tys.Ameryka Północna, 51 tys. Ameryka Łacińska, 58 tys. Bliski Wschód, a po 22 tys.Afryka i Rosja z krajami Wspólnoty Niepodległych Państw.

Airbus prognozuje zaś zapotrzebowanie na ponad 33 tys.nowych samolotów o wartości przeszło 5 biliona dolarów w ciągu następnych 20lat. Chodzi o ponad 9,5 tys. dużych samolotów i ponad 23,5 tys. maszynśredniego zasięgu.

IATA zrzesza 265 linii lotniczych, w tym PLL LOT, z 117krajów. Zapewnia ponad 83 proc. światowego ruchu lotniczego. Zgodnie zgrudniowymi prognozami, linie lotnicze mogą zarobić w 2017 r. 29,8 mld dol.


Komentarze