Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Katowicka wieża już na normalnych obrotach

infoair
20.11.2019 13:30
0 Komentarzy

Nazbudowanej przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej nowej wieży kontrolilotniska Katowice zakończono już wszystkie testy i od środowego porankaprowadzona jest z niej normalna służba – poinformował PAP rzecznik PAŻP PawełŁukaszewicz.

Jakakcentuje PAŻP, to najwyższa i najnowocześniejsza wieża kontroli lotniska wkraju oraz jedna z najnowszych tego typu w Europie.

25 mln zł

Zbudowana kosztem ponad 25 mln zł (przy wsparciu funduszy unijnych) wieża ma46 m wysokości i położoną najwyżej w Polsce salę kontrolerów – na 41. metrze.Cały obiekt o powierzchni ponad 1,8 tys. m kw. mieści pomieszczenia zestanowiskami kontroli lotniska, kontroli zbliżania (zarówno dla lotniska wKatowicach, jak i w Krakowie), techniczne i biurowe oraz zaplecze socjalne.

Budowa nowej wieży dla Katowice Airport stała się potrzebna ze względu nazmiany układu pola manewrowego portu i płyt postojowych oraz przesunięcia tejinfrastruktury na wschód. Był to efekt licznych inwestycji zarządzającegokatowickim lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego w poprzednichlatach.

Budowlany proces

Budowa wieży trwała od marca 2017 r. do stycznia 2018 r. Potem wieża byławyposażana, a przez ostatnich kilka miesięcy trwał proces jej uruchamiania itestowania. Pod koniec października br. pracę w wieży zaczęli kontrolerzyUrzędu Lotnictwa Cywilnego. Po ich pozytywnej opinii wieża zaczęła działać wtrybie „shadow mode”, polegającym na równoległej pracy nowego obiektu zrezerwową obsadą pozostającą do dyspozycji w starej wieży.

W tym czasie wielokrotnie sprawdzano każdą procedurę i działanie systemów. Wśrodę rzecznik PAŻP poinformował PAP, że zakończono już testy i tryb shadowmode. „Od dzisiaj, od godziny 8. służba kontroli lotniska prowadzona jest znowej wieży” – wskazał Łukaszewicz.

Jak sygnalizowali wcześniej przedstawiciele PAŻP, po uruchomieniu nowegoobiektu zostanie wygaszona stara wieża, która działała na katowickim lotniskuod 2000 r., obsługując w tym czasie 475 tys. operacji lotniczych.

Według wcześniejszych informacji PAŻP w nowym obiekcie sala kontrolerów jestwyposażona w nowoczesne systemy, jak np. PansaUTM – autorski system Agencji dozarządzania ruchem dronów m.in. w strefie kontrolowanej lotniska. Katowickawieża będzie też wyposażona m.in. w elektroniczne paski postępu lotu,przetwarzające dane lotniskowe oraz usługę umożliwiającą szybszą elektronicznąkomunikację z załogami statków powietrznych.

Regionalny gigant

Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce.W 2018 r. z jego siatki połączeń skorzystało 4,84 mln podróżnych. Port jestkrajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozachcargo.

Ze względu na charakterystyczny kształt nowej wieży katowickiego lotniskaprzypominający figurę szachową, a także jej wielkość, zyskała ona już przydomek”królowej”.(PAP)

autorzy: Mateusz Babak, Krzysztof Konopka

Komentarze