TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBike

InfoShip

KE: Prawa pasażerów nad problami przewoźników
InfoAir.pl - Opublikowano: 29.05.2020 16:30:06
KE: Prawa pasażerów nad problami przewoźników; fot. LOT

Komisja Europejska poinformowała, że otrzymała odpowiedzi od 12 państw członkowskich UE w sprawie zwrotów pieniędzy za odwołane loty.

Bruksela grozi wszczęciem procedur za nieprzestrzeganie praw pasażerów. Polska zapewniła, że respektuje regulacje.

"W żaden sposób nie podważam prawa konsumentów do zwrotu środków wydatkowanych na opłacenie przelotu" - zapewnił w piśmie, z którym zapoznała się PAP, wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Polska wyjaśnia

Sprawa stała się poważnym problemem dla milionów osób, których loty zostały odwołane przez wybuch pandemii koronawirusa i wprowadzenie ograniczeń w podróżowaniu na całym świecie. KE wielokrotnie podkreślała, że zgodnie z unijnym prawem linie lotnicze muszą zwracać pieniądze za niewykorzystane bilety, jeśli klient nie zgodzi się na przyjęcie w zamian voucherów.

Polska była jednym z 14 krajów członkowskich, do których KE skierowała pisma dotyczące problemów z respektowaniem prawa pasażerów. Warszawa wraz z 11 innymi stolicami zwróciła się wcześniej do Brukseli o zmianę unijnych regulacji, by umożliwić liniom oferowanie jedynie voucherów.

Takie rozwiązanie miałoby chronić podniebnych przewoźników przed dalszych pogarszaniem ich sytuacji w obliczu bezprecedensowego kryzysu. Wywołuje ono jednak pytania, czy klienci, którzy również są dotknięci kryzysem mają finansować płynność linii lotniczych.

Polskie wyjaśnienia na zastrzeżenia KE nadeszły z trzech resortów. Z informacji PAP ze źródeł w Brukseli wynika, że swoje stanowisko poza ministerstwem infrastruktury przesłały też odpowiedzialne za turystykę ministerstwo rozwoju oraz ministerstwo gospodarki morskiej.

Resort infrastruktury uważa, że UE powinna wprowadzić możliwość dokonywania zwrotów przez przewoźników za odwołane przewozy w pierwszej kolejności w formie bonów. W przypadku, gdyby bony nie zostały wykorzystane, podlegałyby po upływie kilku lub kilkunastu miesięcy wymianie na gotówkę. "W mojej opinii taka zmiana jest uzasadniona w szczególności w odniesieniu do sektora lotnictwa" - napisał do KE Bittel.

KE odpowiada

Komisja Europejska poinformował w piątek, że dostała listy od 12 krajów członkowskich UE. "Analizujemy odpowiedzi, jesteśmy w bezpośrednim kontakcie z pozostałymi państwami członkowskimi w tej sprawie" - powiedział na konferencji prasowej rzecznik KE Christian Wigand.

Jeśli urzędnicy z Brukseli stwierdzą, że któreś z państw członkowskich łamie prawo UE (dopuszczając, by przewoźnicy mogli uchylać się od zwrotu pieniędzy), wówczas możliwe jest wszczęcie procedury przeciwnaruszeniowej.

"KE nie będzie się wahać przed podjęciem działań, jeśli uzna to za konieczne, aby zapewnić pełną zgodność z prawem UE i zabezpieczyć prawa podróżnych" - oświadczył Wigand. Nie chciał jednak mówić kiedy kroki prawne mogłyby zostać podjęte.

Zgodnie z unijnymi przepisami podróżni w UE mają prawo do zwrotu pieniędzy za anulowane bilety i wycieczki z powodu pandemii i to od nich zależy, czy skorzystają z voucherów. KE rekomenduje też, żeby vouchery były atrakcyjniejszą alternatywą od zwrotu kosztów.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
wirus
pasażer
unia
rząd

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....