Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kiedy Lotnisko Chopina się zapcha?

infoair
05.04.2018 16:00
0 Komentarzy

Przybliżona przepustowość Lotniska Chopina po realizacjiplanu inwestycyjnego nie wystarczy do obsługi całego ruchu lotniczego naMazowszu – wynika z analizy firmy doradczej Arup wykonanej dla PPL. W 2028 r.poza portem trzeba będzie obsłużyć ok. 6-15 mln pasażerów .

„Przybliżona przepustowość Lotniska Chopina porealizacji planu inwestycyjnego nie wystarczy do obsługi całego ruchulotniczego na Mazowszu. W roku 2028 poza Lotniskiem Chopina obsłużone będziemusiało zostać około 6-15 mln pasażerów, w zależności od scenariusza rozwojuruchu” – wynika z analizy Arup, którą zaprezentowano w środędziennikarzom.

Dodano, że w scenariuszu bazowym poza Lotniskiem Chopinakonieczna będzie obsługa około 9,5 mln pasażerów w roku 2028.

„Analizy strategiczne zapotrzebowania na infrastrukturęlotniskową dla Mazowsza w kontekście uruchomienia CPK” firma Arupprzygotowała na zlecenie Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze,które zarządza Lotniskiem Chopina.

-„Wszystkie kroki podejmowane przez PPL muszą sięwpisywać w program Centralny Port Komunikacyjny, czyli uwzględniać sytuację, żew roku 2027 powstanie CPK” – powiedział podczas konferencji prasowejprezes PPL Mariusz Szpikowski.

Jak mówił, „celem i nadrzędną zasadą Lotniska Chopina wstrategii CPK jest stworzenie maksymalnego ruchu tranzytowego, przesiadkowego,w tym okresie, w którym zostanie on przeniesiony na CPK, nie koncentrując sięna ruchu niskokosztowym i czarterowym”.

-„Dlatego, że z zasady dla tego ruchu powinniśmyprzeznaczyć drugie komplementarne lotnisko na terenie Mazowsza, gdzie ten ruchdocelowo pozostanie” – dodał.

Ireneusz Kołodziej z firmy doradczej Arup przekazał, że wefekcie rozbudowy portu poprzez m.in. rozbudowę terminalu, czy dróg postojowych,maksymalna liczba operacji lotniczych na Lotnisku Chopina miałaby się zwiększyćz ok. 40 do ponad 50 na godzinę, co znacząco zwiększy przepustowość portu.

Dodał, że dopuszczona „przepustowość środowiskowa”to 600 operacji dobowo, limit ten w sezonie letnim jest na skrajuwykorzystania.

-„Istnieje niewielki zapas przepustowości pasażerskiejrocznej, ale prawdopodobnie zostanie skonsumowany do roku 2020. Przepustowośćczęści procesów terminalowych została już wyczerpana” – wynika z analizyArup.

„Większość ruchu realizowanego na Lotnisku Chopinagenerowana jest przez przewoźników tradycyjnych – w szczególności LOT. A udziałprzewoźników niskokosztowych i czarterowych w całości ruchu wynosi około 20-30proc.” – powiedział Kołodziej.

Jak dodał, według prognoz w roku 2028 przewoźnicy czarterowii niskokosztowi obsługiwać będą 6,5-9 mln pasażerów rocznie.

Lotnisko Chopina w 2017 r. obsłużyło 15,75 mln pasażerów – o23 proc. więcej niż w 2016 r., kiedy było to 12,8 mln podróżnych. Aruposzacował, że w tym roku port może obsłużyć 18 mln pasażerów.

Arup to globalna firma zatrudniająca 13 tys. planistów,projektantów, inżynierów i konsultantów w ponad 91 biurach na świecie. (PAP)

Komentarze