Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lotniczy deficyt mechaników, pilotów i personelu [FILM]

infoair
03.10.2018 15:00
0 Komentarzy

W 2035 roku polskie lotniska będą obsługiwać średnio 94 mlnpasażerów rocznie, czyli ponaddwukrotnie więcej niż obecnie – szacuje UrządLotnictwa Cywilnego.

Szybki rozwójtransportu lotniczego pociąga za sobą popyt na nowe kadry dla całego sektora.Tych niestety brakuje – szacuje się, że w kolejnych latach w Europiepotrzebnych będzie nawet 100 tys. mechaników lotniczych, a duże deficytydotyczą także pilotów, personelu pokładowego i pracowników obsługi naziemnej.Konieczne są zmiany w systemie szkolenia kadr dla lotnictwa, ale równieżpodniesienie prestiżu lotniska jako miejsca pracy.

– Niedobór pracowników to w tej chwili największy problem.Dynamika rozwoju branży w sektorze usług, które realizujemy, wykracza pozaaktualne możliwości rynku pracy. Największe braki dotyczą podstawowegopersonelu płytowego, który realizuje usługi związane z rozładunkiem izaładunkiem samolotu. To tak naprawdę podstawowa grupa. Natomiast w całymsektorze usług związanych z obsługą naziemną, jak również w zakresie usług związanychz obsługą techniczną samolotów obserwujemy deficyt mechaników lotniczych – mówiagencji informacyjnej Newseria Biznes Marcin Opaliński, prezes zarządu LSAirport Services.

Dane Rady ds. Edukacji Techników Lotniczych (ATEC) zpoczątku tego roku pokazują, że na rynku brakuje przedstawicieli tego zawodu.Ok. 30 proc. mechaników lotniczych jest lub zbliża się do wieku emerytalnego,podczas gdy nowi przedstawiciele tego zawodu, którzy dopiero wchodzą na rynekpracy, stanowią ok. 2 proc. kadr. Szacuje się, że tylko w Europie w kolejnychlatach będzie potrzebnych nawet 100 tys. mechaników lotniczych. Duże deficytydotyczą także pilotów, personelu pokładowego i pracowników obsługi naziemnej.

LS Airport Services łata braki kadrowe, rekrutując takżepracowników z innych krajów. Obecnie firma zatrudnia 46 obywateli Indii. Jejprezes podkreśla, że zmian wymaga również system szkolenia kadr dla lotnictwa.

– W kwestii kształcenia kadr jesteśmy gotowi, aby zostaćpartnerem w odbudowie szkolnictwa zawodowego i budowania szkół branżowych. Wtym celu powołaliśmy projekt edukacyjny LS Academy. Jest poświęcony nie tylkopracownikom już zatrudnionym w spółce, obejmując m.in. akademię menadżerów czyszkolenia i dokształcanie personelu, lecz przede wszystkim zakłada formy szkółpatronackich, tworzenie patronackich klas w celu pozyskania nowych kadr – mówiMarcin Opaliński.

Jak ocenia, odbudowa kadr dla sektora lotniczego wymagatakże podniesienia prestiżu lotniska jako miejsca pracy. Upowszechnienie siętransportu lotniczego i pojawienie tanich przewoźników spowodowało, że pracapersonelu lotniskowego straciła na znaczeniu i z tą problematyką również w tejchwili boryka się LS Airport Services.

– W kontekście szukania odpowiedzi na pytanie, jak poradzićsobie ze spadkiem atrakcyjności lotniska jako miejsca pracy, zachęcamy całeśrodowisko i otoczenie biznesowe do określonej retoryki. To jest równieżelement naszej kampanii employer brandingowej. Wszystkie materiały filmowe,które przygotowujemy, mają przede wszystkim za zadanie ponownie uatrakcyjnićlotnisko jako miejsce pracy – podkreśla Marcin Opaliński.

Ekspert zaznacza, że praca w branży jest perspektywiczna, botylko w ubiegłym roku polskie lotniska obsłużyły w sumie blisko 40 mlnpasażerów, co stanowiło 18-proc. wzrost rok do roku. Urząd Lotnictwa Cywilnegoszacuje, że już w 2035 roku polskie lotniska będą obsługiwać średnio 94 mlnpasażerów rocznie, czyli ponaddwukrotnie więcej niż obecnie.

LS Airport Services zapewnia profesjonalną obsługę naziemnąsamolotów. Współpracuje z ponad 80 przewoźnikami z całego świata, w tymnajwiększymi liniami lotniczymi. Jest jednym z największych pracodawców wpolskiej branży lotniczej. Spółka jest obecna na pięciu lotniskach (Gdańsk,Modlin, Warszawa, Katowice, Kraków).

Komentarze