Lotnisko Katowice gotowe do wznowienia lotów
Lotnisko Katowice deklaruje gotowość do wznowienia ruchupasażerskiego od 1 czerwca.
Obecnie cały czas prowadzi ruch cargo i obsługujeloty związane z serwisowaniem samolotów.
5 lat płyty
28 maja katowickie lotniko przypomniało o 5. rocznicy uruchomienia drogistartowej. Jakzaznaczył Piotr Adamczyk z biura prasowego Katowice Airport, była to największa dotąd inwestycja w historii lotniska, zarówno podwzględem skali robót, jak i nakładów inwestycyjnych. Koszt wyniósł 157 mln złnetto, z czego 73 mln zł pokryła dotacja unijna.
Droga startowa o długości 3,2 km i szerokości 45 mumożliwiła podniesienie kodu referencyjnego lotniska z 4D do 4E. Oznacza to, żeinfrastruktura portu w całości jest przystosowana do przyjęciadalekodystansowych, szerokokadłubowych samolotów o rozpiętości skrzydeł do 65m. Drugim takim portem w kraju jest Lotnisko Chopina w Warszawie.
W trakcie pięciu lat użytkowania drogi startowej linielotnicze przewiozły z i do Pyrzowic ponad 19,6 mln podróżnych, a firmykurierskie – ponad 90 tys. ton frachtu. Od maja 2015 r. samoloty wykonały ponad177 tys. startów i lądowań. W ostatnich tygodniach odbywało się tam – wobecwstrzymania ruchu pasażerskiego z powodu pandemii – kilkanaście operacjidziennie.
Nowe zasady
Adamczyk zaznaczył, że lotnisko jest przygotowane dowznowienia obsługi ruchu pasażerskiego na bazie wytycznych Agencji UniiEuropejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (European Union Aviation SafetyAgency – EASA) oraz Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Oznacza to m.in. zminimalizowanie liczby osób w terminalachpasażerskich (będą mogli do nich wejść tylko odlatujący pasażerowie, pracownicylotniska i załogi linii lotniczych) i mierzenie temperatury ciała osóbodlatujących z Katowic kamerami termowizyjnymi. Najprawdopodobniej nie będziemierzona temperatura osób przylatujących.
W terminalu umieszczono już szereg piktogramów i grafikdotyczących utrzymywania dystansu. Odpowiednio kierują też one pasażerów dostanowisk odprawy biletowo-bagażowej, kontroli bezpieczeństwa i dalej – doboardingu. Pasażerowie będą poruszali się jednokierunkowo, bez możliwościmijania się. Obsłudze zapewniono przesłony.
Odloty będą odbywały się tylko z najstarszego terminalu A;nowszy i większy terminal B jest rozbudowywany. Przygotowany zapasowo zostałterminal D, w obiektach po terminalu cargo, jednak na razie nie będzie onnajprawdopodobniej uruchamiany.
Boarding będzie odbywał się strefowo – bez kolejek itłoczenia się pasażerów przed bramką. Jeżeli do samolotu pasażerowie będądowożeni autobusami, zachowane zostaną związane z tym ograniczenia. Do jednegosamolotu zamiast dwóch czy trzech autobusów, jak dotąd, może więc podjeżdżaćpięć lub sześć.
W trakcie podróży lotniczej, czyli od wejścia na lotnisko, wsamolocie, do wyjścia z lotniska, utrzymany zostanie obowiązek używaniamaseczek lub przyłbic. Przed wejściem do terminalu będzie można kupić maseczkęw automacie. Dostępne będą automatyczne dystrybutory ze środkiem odkażającym.
W samolotach należy spodziewać się m.in. zamkniętych toaletoraz obowiązku wypełnienia karty lokalizacyjnej. Karty będzie zbierała obsługasamolotu przed lądowaniem, a następnie będą one przekazywane lotnisku, skądtrafią do sanepidu.
Po wylądowaniu w hali przylotów również trzeba będzieutrzymywać dystans. Obowiązywać ma zasada, że bezpośrednio po odbiorze bagażurejestrowanego pasażerowie powinni opuścić terminal.
Plany LOT-u
Z systemu sprzedażowego wynika, że LOT zamierza uruchomićpołączenia krajowe między Katowicami i Warszawą 15 czerwca. Nie ma dotąd decyzjiws. przywrócenia połączeń międzynarodowych. Lotnisko Katowice będzie w całościprzygotowane do wznowienia ruchu pasażerskiego w nowym reżimie sanitarnym 1czerwca.
Katowice Airport należy do grona największych lotniskregionalnych w Polsce. W 2019 r. z siatki jego połączeń skorzystało rekordowe4,84 mln podróżnych. Lotnisko jest krajowym liderem w segmencie przewozówczarterowych i regionalnym w cargo. Zarządca lotniska przed pandemiąkoronawirusa prognozował, że w 2020 r. skorzysta z niego 5,5 mln podróżnych.
Kryzys branży lotniczej, wywołany pandemią, wymusiłkonieczność weryfikacji prognoz. Obecnie władze Katowice Airport spodziewająsię, że w 2020 r. z tamtejszej siatki połączeń skorzysta o ponad połowę mniejpodróżnych niż w 2019 r.(PAP)
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze