TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBike

InfoShip

Modlin vs. Arup: Potrzebujemy nie miliard a 360 mln
PAP InfoAir.pl - Opublikowano: 06.04.2018 12:03:28
Modlin odpowiada: Potrzebujemy nie miliard a 360 mln

Zdaniem zarządu Portu Lotniczego w Modlinie, ewentualna rozbudowa lotniska w Modlinie, obsługującego10 mln osób, to koszt ok. 360 mln zł.

-"Gdybyśmy chcieli rozbudować lotnisko w Modlinie, obsługujące 10 mln pasażerów rocznie, a więc trzy razy więcej niż lotnisko w Radomiu, to wydatki na ten cel wyniosłyby maksymalnie ok. 357 mln - 360 mln zł - powiedział przewodniczący rady nadzorczej lotniska w Modlinie Marek Miesztalski.

"Nie jest prawdą, że rozbudowa Modlina miałaby kosztować więcej niż lotnisko budowane od zera w Radomiu, które osiągnie 3 mln pasażerów, które to dzisiaj Modlin już osiągnął" - powiedział w komentarzu przesłanym w czwartek PAP Miesztalski, odnosząc się do środowych analiz firmy Arup.

Raport Arup

W środę, 4 kwietnia, na konferencji prasowej przedstawiono "Analizy strategiczne zapotrzebowania na infrastrukturę lotniskową dla Mazowsza w kontekście uruchomienia CPK" firmy Arup, która przygotowała je na zlecenie Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" (PPL). Arup w części analizy dotyczącej lotniska komplementarnego dla Lotniska Chopina, do czasu uruchomienia Centralnego Portu Komunikacyjnego, pod uwagę wzięło m.in. parametry lotniska w Radomiu oraz w Modlinie. Analizowano zarówno infrastrukturę lotniskową, jak drogi startowe, kołowania, miejsca postojowe dla samolotów, a także przepustowość terminali pasażerskich, możliwości dojazdu dla pasażerów oraz kwoty potrzebne na nakłady inwestycyjne w rozbudowę portów, czy też strukturę właścicielską.

Arup zarekomendowało realizację inwestycji w Radomiu, a PPL się z tym zgodziło. "Inwestycja w Modlin jest inwestycją znacznie trudniejszą, droższą i dłuższą niż inwestycja w Radom" - mówił podczas konferencji prasowej prezes PPL Mariusz Szpikowski, który zarządza Lotniskiem Chopina. Dodał, że pierwsze loty z portu w Radomiu mogłyby się odbyć jesienią 2019 r.

Koszta

"Dzisiaj, gdybyśmy chcieli rozbudować Modlin do skali 10 mln pasażerów, a więc trzy razy więcej, niż Radom, to wydatki będą maksymalnie ok. 357 mln - 360 mln zł. Łącznie z budową nowej drogi startowej, obok obecnie istniejącej" - powiedział Miesztalski.

Według Arup, w pierwszej fazie rozbudowa Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, mogącego obsłużyć 8-10 mln pasażerów rocznie, kosztowałaby 1 mld 45 mln zł, droga startowa zostałaby wydłużona do 2 800 m (z obecnych 2 500 m), na przeniesienie ruchu z Lotniska Chopina potrzeba by 45 miesięcy. Druga faza rozbudowy zakładałaby zwiększenie przepustowości lotniska do 13-15 mln pasażerów rocznie. Nakłady inwestycyjne wyniosłyby 202 mln zł.

W przypadku lotniska w Radomiu - jak wykazała analiza Arup - w pierwszej fazie rozbudowy w ciągu 20 miesięcy można zwiększyć jego przepustowość do 3 mln pasażerów rocznie, budując 2 500 metrów drogi startowej. Koszt inwestycji to 425 mln zł. W drugim etapie lotnisko mogłoby się rozbudowywać, nie pogarszając w tym czasie parametrów - do poziomu obsługującego 7-9 mln pasażerów rocznie, za kwotę 467 mln zł. Droga startowa uzyskałaby wtedy 2 800 m.

Lokalizacja

"Trudno mi też zrozumieć, w jaki sposób radomskie lotnisko oddalone o 100 km od Warszawy ma być lepiej skomunikowane ze stolicą niż port w Modlinie, oddalony od stolicy zaledwie o 35 kilometrów. Przypomnę, że trwają prace nad budową bocznicy kolejowej, dzięki której pasażerowie dojadą pod sam terminal" - wskazał Miesztalski.

Jak dodał, "wszyscy eksperci zwracają również uwagę na położenie radomskiego lotniska". "Ma ono ten sam problem, z którym dziś boryka się Lotnisko Chopina. Radomskie lotnisko położone jest blisko osiedli mieszkaniowych i mówienie, że nie będzie ono uciążliwe dla mieszkańców Radomia, jest nieporozumieniem" - powiedział. Jego zdaniem lokalizacja lotniska w Modlinie "nie tylko nie jest uciążliwa dla okolicznych miejscowości, ale przede wszystkim pozwala na jego rozbudowę".

Prezes Szpikowski tłumaczył w środę, że wybór lotniska komplementarnego jest związany z tym, że Lotnisko Chopina wyczerpuje swoją przepustowość. Dlatego warszawski port chce się rozbudowywać i profilować jako lotnisko tranzytowe, a ruch ten zostanie przeniesiony na CPK. Docelowo PPL będzie poszukiwało portu komplementarnego dla ruchu czarterowego i niskokosztowego. Zgodnie z zapowiedziami, pierwszy samolot ma odlecieć z CPK w połowie 2027 roku, a Lotnisko Chopina ma być wówczas zamknięte.

Na lotnisku w Modlinie operuje irlandzki Ryanair. Z informacji zawartych na stronie lotniska wynika, że od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 r. w porcie obsłużono 2 932 639 pasażerów.

Właścicielami spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin są: Agencja Mienia Wojskowego (34,43 proc. udziałów), województwo mazowieckie (30,37 proc. udziałów), Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (30,39 proc. udziałów) oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki (4,81 proc. udziałów).(PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
lotnisko
raport
Lotnisko Modlin
Lotnisko Radom
CPK
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....