Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MON odbiera pierwszego Boeinga 737 VIP

infoair
08.11.2017 15:11
0 Komentarzy

MON zaczyna odbiór pierwszego z trzech Boeingów 737 -średniej wielkości samolotów dla VIP; maszyna wkrótce trafi do 1. BazyLotnictwa Transportowego – napisał w środę na Twitterze wiceszef MON BartoszKownacki.Samolot – tak jak pozostałe dwie maszyny tego typu – ma byćfabrycznie nowy.

Umowę na dostawę trzech specjalnie wyposażonych – dwóchnowych i jednego używanego – samolotów Boeing 737-800NG w konfiguracji BBJ2(Boeing Business Jet) podpisały 31 marca MON i amerykański koncern Boeing.Wartość kontraktu to 523 mln dolarów – 2,066 mld zł netto, a z podatkiem ponad2,5 mld zł. Jako pierwszy, w listopadzie br. miał zostać dostarczony używanysamolot pasażerski, przystosowany do przewozu 132 osób. Przewidywano, że dostandardu VIP zostanie przerobiony później. Pozostałe dwie nowe maszyny, przewidziane do przewozu po 65 pasażerów, mają być dostarczone jesienią 2020r. W październiku, po renegocjacjach ustalono, że dostawy obejmą trzy nowemaszyny.

Procedurę, która doprowadziła do podpisania umowy nasamoloty średniej wielkości do transportu osób na najwyższych stanowiskach wpaństwie, Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął 10 marca. Zamówienie zostałoudzielone z wolnej ręki, negocjacje prowadzono tylko z Boeingiem. Wcześniej IUunieważnił poprzednie postępowanie na samoloty, uznając, że złożone w nimoferty są za drogie i zawierają błędy formalne. Złożone oferty miały wartośćok. 3,44 mld zł i ok. 2,66 mld zł.

Dzień po unieważnieniu Inspektorat przystąpił do rozmów wtrybie z wolnej ręki. Decyzję oprotestowały trzy firmy, w tym jedna, którauczestniczyła w poprzednim postępowaniu

Na początku kwietnia Krajowa Izba Odwoławcza zgodziła się nazawarcie umowy z wolnej ręki, stwierdzając zarazem, że procedura zastosowanaprzez MON naruszała przepisy. Wyrok KIO zaskarżyły MON, które nie zgadzało sięze stwierdzeniem o naruszeniu zasad zamówień publicznych, i brytyjska firma,specjalizująca się w dostawach samolotów dyspozycyjnych, która chciałaunieważnienia umowy MON-Boeing.

Na początku lipca Sąd Okręgowy w Warszawie częściowo oddaliłskargę MON i orzekł, że KIO miała rację, stwierdzając, że zawarcie odbyło się znaruszeniem prawa. Wyrok nie miał wpływu na wykonanie umowy, na co zgodziła sięwcześniej także KIO

Sąd umorzył zarazem sprawę w części dotyczącej odwołaniabrytyjskiej firmy, która na etapie sądowym wycofała skargę.

W czerwcu i lipcu zostały dostarczone dwa 16-miejscowetransatlantyckie samoloty dla VIP – Gulfstream G550. Wartość tamtego kontraktu,podpisanego w listopadzie 2016 r., to ok. 440,5 mln zł netto, a z podatkiemponad 538 mln zł. Oprócz samolotów umowa przewiduje dostarczenie pakietulogistycznego, dokumentacji technicznej, szkolenie pilotów i personelunaziemnego oraz wsparcie eksploatacji. Poniżej film z odbioru Gulfstream G550

{https://www.youtube.com/watch?v=3_aXQCMVgFM}

Po katastrofie smoleńskiej i rozformowaniu 36. specjalnegopułku lotnictwa transportowego wojsko wykonywało przeloty z VIP śmigłowcaminależącymi do 1. Bazy LTR, która zastąpiła specpułk, oraz samolotamitransportowymi, wykorzystywanymi m. in. w rejonach, dokąd niemożliwe są lotycywilne. Transport na większe odległości odbywa się czarterowanymi od PLL LOTpasażerskimi samolotami Embraer 175. Pierwsze loty nowo dostarczonymGulfstreamem są przewidziane jeszcze na ten rok.(PAP)

Komentarze