Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Najważniejsze cele CPK: nowela i wybór doradcy

infoair
09.12.2019 10:30
0 Komentarzy

Nowelizacja ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym,przyjęcie Programu Wieloletniego dla CPK, wybór doradcy strategicznego dla projektui przygotowanie master planu nowego lotniska centralnego – to najważniejszewyzwania, o których mówi PAP nowy pełnomocnik ds. CPK Marcin Horała.

Pod koniec listopada br. Horała zastąpił Mikołaja Wilda nastanowisku pełnomocnika rządu ds. CPK.

Dobry start

„Zastaję projekt CPK w bardzo dobrym stanie. Trzeba gokontynuować, podejmować kolejne kroki, które były zaplanowane i które są wróżnych stadiach realizacji. Aby to się działo wymaga on większego wsparciapolitycznego, co zapowiedział premier Mateusz Morawiecki powierzając mi tęfunkcję” – powiedział Horała.

Jak mówił, w najbliższych miesiącach zamierza zająć sięlegislacją projektu. „Nowelizacja ustawy o Centralnym PorcieKomunikacyjnym, przyjęcie Programu Wieloletniego CPK, a także postęp inwestycjizgodnie z harmonogramem, czyli wybór doradcy strategicznego i wykonawcy masterplanu – to najważniejsze zadania, na których chcę się skoncentrować wnajbliższych miesiącach” – zapowiada Horała.

Ustawa O CPK weszła w życie w 2018 r. Na jej podstawiezostała powołana spółka celowa ds. CPK w celu realizacji inwestycji; zapisano wniej potrzebę opracowania programu wieloletniego dot. m.in. węzłaprzesiadkowego obejmującego Port Lotniczy Solidarność, inwestycje towarzyszące,ich charakterystykę, rozmieszczenie, terminy realizacji oraz zakładane łącznenakłady ze środków publicznych na ich realizację.

„Wszystko wskazuje na to, że w pierwszej połowieprzyszłego roku – zostanie znowelizowana ustawa o CPK, a także ma być uchwalonyProgram Wieloletni CPK” – powiedział.

Poszukiwania doradcy

Jak mówił Horała, istotny dla projektu jest wybór doradcystrategicznego, który będzie wspierał spółkę celową w planowaniu, realizacji ibudowie CPK.

„Wybór doradcy strategicznego ma nastąpić w przyszłym roku.Zakładamy, że będzie nim jeden ze światowych liderów branży lotniczej, jedno znajwiększych i najlepiej zorganizowanych portów lotniczych świata.Zainteresowani są m.in. Singapurczycy, którzy zarządzają Lotniskiem Changi. Wgronie potencjalnych doradców są również inne lotniska z Dalekiego Wschodu. Napoczątku roku wezmę np. udział w rządowej wizycie premiera w Japonii, podczasktórej jednym z głównych punktów agendy będą przygotowania do budowy CPK.Również europejskie podmioty wyrażają zainteresowanie naszą inwestycją i sąprzez nas brane pod uwagę” – powiedział Horała.

Jak mówił, w wyborze doradcy nie będzie się kierował tylkoceną.

„Przede wszystkim zależy nam na wykorzystaniu doświadczeniapotencjalnego partnera, jego zdolności do dostarczenia nam produktu zgodnego znaszymi oczekiwaniami. Reszta jest kwestią negocjacji, a później jużpostępowania formalnego” – dodał pełnomocnik.

Master plan

Oprócz wyboru doradcy strategicznego, spółka wybierzewykonawcę, który ma opracować master plan dla CPK.

-„To są odrębne,niezależne od siebie postępowania. Doradca strategiczny będzie pracował wedługwytycznych zawartych w master planie, dbając o to, żeby zostały one wdrożone wżycie. Zakładamy, że doradca może mieć też wpływ na to, jak master plan będzieostatecznie wyglądał” – wyjaśnił Horała.

Jak powiedział, master plan mawskazać m.in. koncepcję rozwoju portu lotniczego w perspektywie 20 lat (napodstawie szczegółowych prognoz ruchu lotniczego) i tzw. „etapowaniebudowy”. Zaznaczył, że ma on nie tylko określić parametry, przepustowość ilokalizację infrastruktury CPK, ale też być odpowiedzią na potrzeby przyszłychużytkowników lotniska.

Zlecenie przygotowania master planu CPK powinno nastąpić wpołowie przyszłego roku.

-„Tym samym wkraczamy w kluczowy etap przygotowań,który będzie wymagał wzmożonej współpracy, m.in. z gestorami mediów,regulatorami i zarządcami infrastruktury. Sam master plan ma być gotowy w 2021r., chociaż jego niektóre elementy składowe będziemy odbierali wcześniej”- zapowiedział.

Jak dodał, master plan określi też konkretną lokalizacjęCPK, ma pokazać gdzie stanie terminal pasażerski, pod jakim kątem zostanązbudowane równoległe drogi startowe, na jakich terenach powstanie Airport Cityitd.

Wykupienie gruntów

„W przyszłym roku chcielibyśmy ruszyć z wykupamigruntów. To jest jednak kwestia master planu, nowelizacji specustawy” – zastrzegł.

Pytany, czy rząd nadal podtrzymuje datę uruchomienia CPK w2027 roku, powiedział, że „to wariant optymistyczny”.

„To dla nas data obowiązująca, chociaż doradcyzewnętrzni zaznaczają, że jej dotrzymanie będzie trudne i jest inwestycyjnymwyzwaniem. Koniec 2027 r. jest scenariuszem, który zakłada, że wszystko pójdziedobrze, a proces inwestycyjny zostanie znacząco przyspieszony, jeżeli chodzim.in. o procedury środowiskowe” – wskazał.

Pytany, gdzie może spodziewać się „min” dla tegoprojektu, Horała odpowiada: „Wolę o nich nie mówić w szczegółach, ale jestkilka elementów krytycznych, chociażby dotyczące przebiegu zamówień, a takżekwestii uzgodnień środowiskowych” – tłumaczył.

Dodał, że jeśli chodzi o kolejową część projektu,priorytetowe ma być – jeszcze przed uruchomieniem CPK – 140 km linii kolejowejdużych prędkości między Łodzią a Warszawą. Dzięki temu podróż z nowego lotniskado stolicy pociągiem zajmie 15 minut.

„PKP PLK to oczywisty partner dla CPK. Dokonany jużzostał podział obowiązków, według którego CPK buduje nowe linie kolejowe, a PLKmodernizuje istniejące trasy, które są częścią Programu Kolejowego CPK. Tawspółpraca musi efektywnie przebiegać. Trzeba patrzeć w harmonogram różnychinwestycji i reagować, kiedy pojawi się ryzyko opóźnień. Chciałbym, żebymodernizacja istniejących linii kolejowych była realizowana szybciej niż do tejpory” – powiedział.

Pełnomocnik nie obawia się o finansowanie CPK. „Projektw części lotniskowej wykazuje dobrą stopę zwrotu. I tak duża, wspierana przezpaństwo inwestycja infrastrukturalna, moim zdaniem, to bardzo łakomy kąsek dlaróżnych instytucji finansowych” – powiedział.

Spółka CPK planuje lotnisko na terenie gmin Baranów, Teresini Wiskitki – między Warszawą i Łodzią. To obszar w większości rolniczy, w dużymstopniu niezabudowany.

Centralny Port Komunikacyjny – według rządu – ma byćnajważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną – węzłem przesiadkowym, któryzintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywnyrozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. CPK mapowstać 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha; w pierwszymetapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln.W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł niedaleko portu lotniczego ipołączenia, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimimiastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Zgodnie z zapowiedziami, sam portpowinien być zbudowany do końca 2027 r. (PAP)

Komentarze