TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBike

InfoShip

Nowa wieża KTW przejmie ruch jesienią
PAP InfoAir.pl - Opublikowano: 03.09.2019 11:30:39
Nowa wieża KTW zacznie pracę jesienią

Nowa wieża kontroli lotów na lotnisku Katowice powinna zacząć pracę operacyjną późną jesienią br. – zapowiedział w Katowicach p.o. prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Janiszewski. Na razie będzie to praca równoległa, z zabezpieczeniem obsady w starej wieży.

Budowa nowej wieży na katowickim lotnisku, najwyższego obiektu tego typu w Polsce, rozpoczęła się w marcu 2017 r. i trwała do stycznia 2018 r. Wieża ma 46 m wysokości i poziom operacyjny na wysokości 41 m. Na powierzchni ponad 1,8 tys. m kw. obiektu zaplanowano pomieszczenia ze stanowiskami kontroli wieżowej, kontroli zbliżania, techniczne i biurowe oraz zaplecze socjalne.

Wieżowe plany

O planach dotyczących wieży w Katowice Airport szef PAŻP mówił w czwartek na briefingu w trakcie konferencji "Drony – Prawo, Technologia, Usługi", na której m.in. podsumowano pierwszy rok działalności Centralnoeuropejskiego Demonstratora Dronów (CEDD). To przedsięwzięcie realizowane - w ramach programu Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju pod nazwą "Żwirko i Wigura" - przez PAŻP, Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) oraz Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię.

Janiszewski poinformował, że dzięki CEDD, a także innym inicjatywom, Agencja zamknęła fazę technologiczną budowy autorskiego systemu zarządzania bezzałogowymi statkami powietrznymi (system UTM - Unmanned Traffic Management) - pod nazwą PansaUTM. Obecnie system jest w fazie testowania i przygotowania operacyjno-proceduralnego. Ma on pozwolić na integrację bezzałogowych statków powietrznych z załogowymi.

-"Mogę przekazać też informację, że Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w niedługim czasie odda do operacyjnej pracy nową wieżę kontroli ruchu powietrznego dla katowickiego lotniska. Tam też będziemy instalować te systemy, które pozwolą na swobodne zarządzanie ruchem bezzałogowymi statkami powietrznymi z załogowymi" - powiedział na briefingu szef PAŻP.

Aktualny stan

Pytany przez PAP o szczegóły wskazał, że w nowej wieży trwa wykańczanie i przygotowywanie systemów operacyjnych. "Musimy mieć na względzie, że wdrożenie operacyjne to dosyć skomplikowany proces, który musi trwać" - zaznaczył.

"Musimy przekazać ruch lotniczy i operacje ze starej wieży na nową. Dlatego jesteśmy dzisiaj w fazie wdrażania tzw. shadow mode (równoległej pracy nowego obiektu z rezerwową obsadą pozostającą do dyspozycji w dotychczasowym – PAP) i przede wszystkim związanych z tym procedur. W momencie, kiedy będziemy w pełni gotowi, kiedy będziemy mieli po kilka razy sprawdzone wszystkie systemy, taka praca shadow mode rozpocznie się; mamy nadzieję, że późną jesienią tego roku" - zasygnalizował.

"Praca w tym trybie będzie trwała określony czas, nadzorowany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, zgodnie z procedurami wdrożenia i zmian w systemach funkcjonalnych – i potem nastąpi pełne przekazanie pracy operacyjnej do nowej wieży, do nowego obiektu" - zaznaczył szef PAŻP.

"Wstępny plan jest na późną jesień. Wszystko zależy od tego, jak pójdą testy technologiczne i jak przejdzie ten proces nadzoru ULC. W lotnictwie, pamiętajmy, każda procedura musi być sprawdzona kilkukrotnie. Przede wszystkim chodzi nam o bezpieczeństwo pasażerów, dlatego dokładnie, krok po kroku, będziemy realizować te elementy. W momencie, kiedy będziemy mieli potwierdzone, że wszystkie systemy funkcjonują, jak powinny, wtedy zdecydujemy o ostatecznej dacie operacyjnego wdrożenia katowickiej wieży" - wyjaśnił Janiszewski.

Jak dodał, PAŻP tworzy wirtualne centrum przetwarzania danych (big data center) dla systemów wieżowych, w którym system PansaUTM będzie jednym z podstawowych rozwiązań pod kątem zbierania i przetwarzania danych od użytkowników przestrzeni powietrznej – w tym przypadku od użytkowników bezzałogowych statków powietrznych.

Konieczna inwestycja

Budowa nowej wieży kontroli lotów na katowickim lotnisku stała się potrzebna ze względu na zmiany układu pola manewrowego portu i płyt postojowych oraz przesunięcia tej infrastruktury na wschód. Był to efekt licznych inwestycji zarządcy katowickiego lotniska, Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, w poprzednich latach.

GTL zbudowało m.in. nową drogę startową o długości 3,2 km, utworzyło nowy system dróg kołowania i nadal rozbudowuje płyty postojowe. Kontrolerzy ruchu muszą mieć tymczasem dobry widok na wszystko, co dzieje się na lotnisku.

Budowa nowej wieży nie jest jedynym przedsięwzięciem PAŻP w Katowice Airport. Na lotnisku trwają prace nad uzbrojeniem w system ILS CAT I (system nawigacyjny wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widoczności - PAP) zachodniego, pomocniczego podejścia do drogi startowej. Katowice mają być pierwszym lotniskiem regionalnym w Polsce z systemem ILS na obu kierunkach podejściach do drogi startowej.

Według wcześniejszych informacji wśród kolejnych inwestycji w Katowice Airport PAŻP zapowiadała: nowy radar wtórny oraz nowy ośrodek radiokomunikacyjny.

Lotnisko Katowice należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2018 roku z jego siatki połączeń skorzystało 4,84 mln podróżnych. Port jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo.(PAP)




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
lotnisko
Lotnisko Katowice
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....