Nowe technologie związane z zarządzaniem ruchem lotniczym na świecie będą omawiane od wtorku podczas World ATM Congress w Madrycie. W kongresie uczestniczyć będzie też Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, która pierwszy raz w historii będzie mieć swój pawilon.
Światowy kongres zarządzania ruchem lotniczym to najważniejsza impreza branży; tegoroczna edycja potrwa do 14 marca.
"Kongres w Madrycie to największe światowe wydarzenie w obszarze zarządzania ruchem lotniczym. Łączy on formułę konferencji, podczas której najważniejsze osoby z branży dyskutują o aktualnych trendach i wyzwaniach, z prezentacją najnowszych rozwiązań" - mówi PAP p.o. prezesa PAŻP Janusz Janiszewski. Imprezie towarzyszyć będzie wystawa ukazująca najnowsze osiągnięcia i produkty światowych liderów.
Szef Agencji podkreślił, że pierwszy raz w siedmioletniej historii tego wydarzenia PAŻP będzie w nim uczestniczyła również jako wystawca. "Oferujemy usługi i produkty na światowym poziomie. Podczas targów w Madrycie po raz pierwszy będziemy je prezentować branży i potencjalnym klientom w naszym polskim pawilonie" - powiedział.
Pawilon zostanie zaprezentowany we wtorek, pierwszego dnia targów. Otworzyć go mają Henrik Hololei z Komisji Europejskiej, wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild oraz Ambasador RP w Madrycie Marzenna Adamczyk, a także przedstawiciele PAŻP.
Polski pawilon
PAŻP zaprezentuje m.in. system do koordynacji i zarządzania ruchem bezzałogowych statków powietrznych (BSP); narzędzie zasilające system operacyjny ATC w informacje dotyczące bieżącego i planowanego wykorzystania przestrzeni powietrznej; system PANDORA, który integruje informacje istotne dla wszystkich służb żeglugi powietrznej, a także system pozwalający na przewidywanie stanu drogi startowej.
"Oprócz części wystawienniczej, pawilon będzie również miejscem, w którym będziemy dyskutować o najistotniejszych kwestiach dla branży. Ważnym punktem naszej agendy będzie debata poświęcona roli regionu Europy Środkowo-Wschodniej w rozwoju zarządzania ruchem lotniczym" - przekazał Janiszewski. W dyskusji wezmą udział przedstawiciele Komisji Europejskiej, linii lotniczych, międzynarodowego zrzeszenia przewoźników lotniczych (IATA), a także innych europejskich agencji żeglugi powietrznej, m.in. z Rumunii i Litwy.
Kolejnym punktem programu - jak wskazał - będzie panel, podczas którego PAŻP podzieli się doświadczeniami i rozwiązaniami w zakresie organizacji lotów bezzałogowych statków powietrznych, a także ich wpływie na przestrzeń powietrzną.
"W trakcie spotkania będą omawiane kwestie dotyczące zmian w prawie, wyzwania oraz technologie w sektorze bezzałogowych statków powietrznych, a także najbliższe plany" - powiedział Janiszewski. Dodał, że w ciągu ostatnich miesięcy odbył szereg spotkań, także z europejskimi partnerami Agencji, dotyczących wdrażanych przez nią rozwiązań w sprawie bezzałogowych statków powietrznych. Podkreślił przy tym, że Polska jest "w tym obszarze w światowej czołówce".
Role PAŻP
Zdaniem PAŻP, podobnie jak w lotnictwie załogowym, kluczowym elementem jeśli chodzi o BSP będzie system zbierający informacje o operatorach, dostępności przestrzeni powietrznej i możliwości wykonywania lotów w danym obszarze, przetwarzający m.in. dane dotyczące planowanych lotów i dostępności przestrzeni.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest jedyną w kraju instytucją szkolącą oraz zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego. Pełnią oni służbę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu; każdego dnia obsługują średnio około 2,5 tys. lotów, a rocznie - około miliona.
PAŻP odpowiada też za zarządzanie polską przestrzenią powietrzną oraz za infrastrukturę lotniczą, którą buduje i rozwija. Sprawuje nadzór m.in. nad systemem radarowym, urządzeniami nawigacji lotniczej, systemami łączności i systemami wspomagającymi lądowanie. (PAP)
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.