TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBike

InfoShip

Pierwsze dane o regionalnych lotniskach w 2018 r.
PAP InfoAir.pl - Opublikowano: 01.02.2019 12:00:33
Pierwsze dane o regionalnych lotniskach w 2018 r.

W 2018 r. 13 polskich portów regionalnych obsłużyło 28,1 mln pasażerów, czyli o 3,7 mln więcej (15,3 proc.) wobec 2017 r. - wynika z danych Związku Regionalnych Portów Lotniczych (ZRPL).

Przedstawiciele Związku akcentują, że w 2018 r. polskie porty regionalne osiągnęły pod względem liczby odprawionych pasażerów najlepszy wynik w historii. Dynamika wzrostu ruchu była zdecydowanie wyższa od średniej dynamiki europejskich lotnisk, która według stowarzyszenia ACI Europe (Airports Council International Europe) wyniosła ok. 6 proc.

W minionym roku udział krajowych portów regionalnych w całości ruchu pasażerskiego obsłużonego w Polsce (ok. 46 mln pasażerów) wyniósł 61 proc. Pozostałe 39 proc. ruchu pasażerskiego (17,7 mln podróżnych) skorzystało z siatki połączeń Lotniska Chopina w Warszawie. Według ZRPL podobny udział porty regionalne miały w 2017 r.; w 2016 r. było to 62 proc.

Najwięksi i najbardziej dynamiczni

Jak poinformował Związek, w 2018 r. największymi portami regionalnymi w ruchu całkowitym były: Kraków z 6,76 mln obsłużonych podróżnych, Gdańsk (4,98 mln), Katowice (4,83 mln), Wrocław (3,34 mln), Modlin (3,08 mln) oraz Poznań (2,47 mln).

Coraz bliżej przekroczenia granicy 1 mln podróżnych jest lotnisko w Rzeszowie, gdzie w 2018 r. obsłużono 771 tys. pasażerów. Drugie miejsce zajął Szczecin z szacunkowym wynikiem 614 tys. osób, następne były Lublin - 455 tys., Bydgoszcz - 413 tys., Łódź - 217 tys., Olsztyn – szacunkowo 121 tys. i Zielona Góra - 21 tys.

Pod względem wzrostu liczby obsługiwanych pasażerów liderem w ub. roku okazały się Katowice, które obsłużyły o 945 tys. pasażerów więcej niż w 2017 r. Drugi był Kraków, gdzie ruch wzrósł o 935 tys. osób, trzeci Poznań z ruchem pasażerskim większym o 624 tys. podróżnych, czwarty Wrocław (460 tys.), piąty Gdańsk (368 tys.), a szósty Modlin (138 tys.).

Z mniejszych lotnisk regionalnych najwięcej pasażerów przybyło w Bydgoszczy - 81 tys., następnie Rzeszowie - 77 tys., Szczecinie - 31 tys. (dane szacunkowe), Lublinie - 24 tys., Olsztynie - 16 tys. (szacunkowo), Łodzi - 10 tys. i Zielonej Górze - 4 tys.

Liderzy wzrostu

Liderem procentowego wzrostu liczby pasażerów w grupie większych lotnisk w 2018 r. został Poznań (wzrost o 33,7 proc.), następnie Katowice (24,3 proc.), Wrocław (17,2 proc.), Kraków (16 proc.), Gdańsk (8 proc.) oraz Modlin (5,1 proc.).

W grupie mniejszych lotnisk liderem dynamiki wzrostu zostało lotnisko w Bydgoszczy (wzrost o 24,7 proc.), drugie miejsce przypadło Zielonej Górze (22,2 proc.), za nią uplasowały się Olsztyn (15,7 proc. - szacunkowo), Rzeszów (11,1 proc.), Lublin (5,8 proc.), Szczecin (szacunkowo 5,5 proc.) oraz Łódź (4,6 proc.).

Co dalej?

Jak ocenił kierujący Związkiem szef Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Artur Tomasik, 2018 r. był bardzo dobry dla krajowych lotnisk regionalnych. Wszystkie trzynaście portów odnotowało wzrost ruchu pasażerskiego ogółem. 2019 r. stawia jednak przed lotniskami regionalnymi kilka znaczących wyzwań.

"Pierwszym z nich jest brexit. W tym momencie wszystko wskazuje na to, że będzie on twardy, co może oznaczać zamrożenie częstotliwości rejsów pomiędzy państwami Unii Europejskiej a Zjednoczonym Królestwem na poziomie z rozkładów zima i lato 2018. To zła informacja, ponieważ co czwarty pasażer obsługiwany na lotniskach regionalnych podróżuje na kierunkach brytyjskich" - zastrzegł Tomasik.

"Mimo że ten rynek nie charakteryzuje się już taką dynamiką wzrostu jak przed laty, to ciągle tkwi w nim znaczący potencjał. Kierunki brytyjskie to nie tylko ruch emigracyjny, ale coraz częściej także turystyczny. Takie polskie miasta, jak Kraków, Gdańsk, Łódź czy Wrocław są bardzo popularne wśród Brytyjczyków" - dodał prezes ZRPL.

Lotniska regionalne spodziewają się też "korekty dynamiki wzrostu" ruchu czarterowego. W ub. roku miały bowiem miejsce nadpodaż i walka cenowa między touroperatorami. "Z zapowiedzi biur podróży wynika, że w tym roku chcą się mocniej skoncentrować na wypracowaniu marż, niż wolumenu klientów. Nie oznacza to, że ruch czarterowy nie wzrośnie; nie spodziewamy się jednak w tym segmencie tak spektakularnego wzrostu ruchu jak w 2018 r." - wyjaśnił Tomasik.

Liczy się przepustowość

Jego zdaniem coraz większym wyzwaniem dla lotnisk regionalnych będzie też zapewnienie bieżącej przepustowości. Obecnie jest ona szacowana na poziomie ok. 32 mln pasażerów rocznie, podczas gdy w ub. roku skorzystało z nich 28 mln podróżnych.

"Dlatego ZRPL przygotował kompleksowy dokument, w którym zebrano potrzeby w zakresie inwestycji lotniskowych, które muszą być zrealizowane po to, żeby zapewnić optymalny rozwój branży w ciągu najbliższych lat. Dzięki wykonanej pracy wiemy, że do 2037 r. lotniska regionalne planują 210 zadań inwestycyjnych na szacunkową kwotę ogółem 4,1 mld zł" - wskazał prezes ZRPL.

Przypomniał, że zarządcy portów nie mają możliwości ubiegania się o dotacje unijne do projektów infrastrukturalnych, dlatego w opracowaniu ZRPL wskazał programy unijne będące potencjalnym źródłem takich środków. Niezbędna jest przy tym jednak pozytywna decyzja rządu.

"Jeśli takiej możliwości nie będzie, może dojść do sytuacji, w której polskie lotniska ze względu na braki przepustowości, nie będą w stanie obsłużyć dynamicznie rosnącego ruchu lotniczego, a to może niekorzystnie wpłynąć na zrównoważony rozwój kraju" - przestrzegł Tomasik.(PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
lotnisko
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....