Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Po raz pierwszy od 7 lat nie złożono żadnego zamówienia na Boeingi 737

infoair
10.04.2019 10:14
0 Komentarzy

Boeing w marcu nieotrzymał żadnego nowego komercyjnego zamówienia na samoloty 737, co jestpierwszym takim miesiącem od prawie siedmiu lat – podał w środę dziennik”Wall Street Journal”.

To efekt dwóch niedawnych katastrof nowego modelu 737 MAX. Wmarcu Boeing dostarczył do odbiorców zaledwie 11 samolotów typu 737 MAX – czylitakich jak rozbiły się w Indonezji i Etiopii – co stanowi mniej niż połowędostaw w poprzednich dwóch miesiącach (24 w styczniu i 27 w lutym). To takżezdecydowanie poniżej tempa potrzebnego, by osiągnąć ogłoszony w styczniu cel,aby w tym roku dostarczyć ponad 900 samolotów wszystkich typów.

Analitycy spodziewają się teraz, że w tym roku do klientówtrafi ok. 750 samolotów i szacują, że zmniejszenie produkcji, odszkodowaniaoraz naprawa wadliwego systemu zapobiegającego utracie siły nośnej w modelu MAXkosztować będą firmę 2-3 mld dolarów.

To i tak znacznie mniej niż 27 mld dolarów, o którezmniejszyła się giełdowa wycena spółki od czasu katastrofy samolotu w Etiopii10 marca. We wtorek akcje Boeinga kosztowały na zamknięciu sesji 369,04dolarów, co było zaledwie o 1,29 dol. powyżej minimum z ostatnich 52 tygodni.

Boeing pracuje obecnie nad naprawą systemu MCAS, którywedług wstępnych badań był przyczyną obu katastrof, ale ponieważ będzie onmusiał być certyfikowany przez władze lotnicze, niektórzy analitycy przypuszczają,że samoloty 737 MAX pozostaną uziemione co najmniej do września. Po katastrofiew Etiopii władze lotnicze i linie lotnicze na całym świecie zdecydowały owstrzymaniu do odwołania użytkowania modelu 737 MAX.

W zeszłym tygodniu firma poinformowała o czasowymzmniejszeniu miesięcznej produkcji modelu 737 MAX o 10 sztuk – do 42, choćjeszcze niedawno planowano, że latem miesięczna produkcja wzrośnie do 57. Wfabryce w Seattle na odbiór czekają dziesiątki już zbudowanych samolotów.

W marcu Boeing przekazał klientom 54 samoloty wszystkichtypów, co oznacza, że od początku roku liczba dostarczonych maszyn wzrosła do149. Firma otrzymała zamówienia na 44 nowe samoloty, w tym na trzy egzemplarzebiznesowej wersji modelu 737, ale nie było ani jednego zamówienia na maszyny zserii 737 od linii lotniczych. Jak wynika z danych firmy, był to pierwszy takiprzypadek od maja 2012 r.

Model 737 MAX wszedł do użytku komercyjnego w maju 2017 r.Jak dotychczas firma dostarczyła ponad 370 egzemplarzy tych samolotów i mazłożone zamówienia na 4625 kolejnych, których łączna katalogowa wartość, czylibez ewentualnych rabatów, wynosi 440 mld dolarów. Jednak niektóre linie, jaknp. Garuda Indonesia, zapowiedziały po katastrofie w Etiopii, że będą chciałyzrezygnować ze złożonych zamówień.


Komentarze