Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski Fundusz Rozwoju o finansowaniu CPK

infoair
30.08.2018 15:25
0 Komentarzy

Zainteresowanie finansowaniem projektu Centralny PortKomunikacyjny jest bardzo duże – powiedział w czwartek (30 sierpnia) prezesPolskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys. Dodał, że nie widzi zagrożenia dlazgromadzenia wystarczającego finansowania dla CPK, również na rynkukomercyjnym.

-„W ostatnich 12 miesiącach, jako Polski Fundusz Rozwojuodbyliśmy kilkadziesiąt rozmów z instytucjami na całym świecie, finansującymitego typu inwestycje. Są to fundusze infrastrukturalne, międzynarodoweinstytucje finansowe, banki. I mogę chyba powiedzieć, że zainteresowaniefinansowaniem tej inwestycji jest bardzo duże” – powiedział dziennikarzomBorys.

Jak dodał, obecnie, tego typu projekty infrastrukturalnecieszą się dużym zainteresowaniem.

-„Nie widzimy tutaj ryzyka do tego, aby zgromadzićwystarczające finansowanie – również na rynku komercyjnym – dla tego projektu wpostaci kredytów, ale też kapitału własnego. Oczywiście też jako PFR, częśćfinansowania chcemy dostarczyć” – powiedział.

W ocenie szefa PFR, budowa lotniska, a później jegoeksploatacji będzie realizowana z pomocą finansowania dłużnego, kapitałowego.”Oczywiście, przy udziale też Skarbu Państwa, które będzie wnosiło zapewnepewne składniki aktywów, być może chociażby w postaci gruntów” – dodał.

Centralny Port Komunikacyjny ma być usytuowany między Łodziąa Warszawą, na jego lokalizację wskazywano Stanisławów w gminie Baranów, kołoGrodziska Mazowieckiego.

Nowe lotnisko ma być jednym z największych przesiadkowychportów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mlnpasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do ok. 100mln. Lotnisko ma powstać na ok. 3 tys. ha gruntów. Obiekt wraz z towarzyszącąinfrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019r. mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowanydo końca 2027 r.

Budowa nowego portu jest konieczna, w związku z tym, żewarszawskie Lotnisko Chopina nie może pełnić funkcji dużego portuprzesiadkowego. Przepustowość lotniska w Warszawie jest na wyczerpaniu i wzwiązku z dynamicznie rosnącym ruchem lotniczym w regionie, w następnych latachnie będzie w stanie go obsłużyć. W 2017 r. port obsłużył 15,72 mln pasażerów, o22 proc. więcej niż w 2016 r. W pierwszym półroczu tego roku port obsłużył ok.8 mln pasażerów. (PAP)

Komentarze