Polski gracz na rynku lotniczych odszkodowań – GIVT

infoair
05.11.2018 09:30
0 Komentarzy

Platforma technologiczna GIVT, polski startup pomagający pasażerom linii lotniczych w uzyskiwaniu odszkodowań za zakłócone loty, otrzymała od NCBiR grant w wysokości 11,5 mln zł na rozwój systemu prognozowania i scoringu lotów.

Przygotowywany przez platformę system prognozowania i scoringu lotów ułatwi pasażerom planowanie podróży, pozwoli na automatyczną ocenę zakłóconych podróży pod kątem kwalifikowania ich do procedury odszkodowawczej oraz umożliwi szybsze i skuteczniejsze egzekwowanie praw pasażerów od przewoźników.

-„Pracujemy nad unikatowym, opartym na sztucznej inteligencji, modelem analitycznym do oceny okoliczności zakłóconych lotów, niezależnym od danych zbieranych przez linie lotnicze. Inwestując w innowacyjne rozwiązania, zwiększamy skalę naszej działalności i wytyczamy trendy w rozwoju naszej branży – nie tylko na polską, ale i na międzynarodową skalę” – powiedział wiceprezes GIVT Jacek Komaracki. – Nasz system pozwoli rozwiązać jeden z kluczowych problemów ruchu lotniczego – dzięki wykorzystaniu wielu źródeł danych, w czasie rzeczywistym, będzie prognozował ryzyko wystąpienia zakłóceń oraz klasyfikował ich przyczyny. Rozwój technologiczny naszej platformy przyspieszy wiele procesów, uprości obsługę klientów oraz wpłynie na efektywność świadczonych przez nas usług. W efekcie realizacja projektu wpłynie na optymalizację kosztów, zwiększy naszą sprawność operacyjną i ułatwi przygotowanie nowych produktów” – wyjaśnił Jacek Komaracki.

Wykorzystać dane

Projekt rozpocznie się od badań w zakresie przygotowania systemu scoringu lotów i spraw klientów GIVT, czyli oceny prawdopodobieństwa realizacji sprawy na korzyść pasażerów. Następnie zostanie opracowany system predykcji lotów, który umożliwi określanie prawdopodobieństwa ich zakłóceń. System będzie analizował dane z obserwacji lotów w czasie rzeczywistym oraz wykonanych wcześniej.

W ostatniej fazie projektu nastąpi przygotowanie do wdrożenia rynkowego.

-„Głównym wyzwaniem jest pozyskanie różnorodnych, globalnych danych – dotyczących pogody, lotów, siatek połączeń, a nawet konkretnych samolotów, jak również wielojęzycznych danych z mediów społecznościowych, opisujących zdarzenia około lotnicze, a następnie połączenie i przetworzenie ich w czasie rzeczywistym. W projekcie zostaną wykorzystane najnowsze technologie przetwarzania danych w chmurze oraz machine learning” – powiedział Paweł Miazek, odpowiedzialny w GIVT za projekty i rozwiązania informatyczne, w tym za realizację projektu badawczego.

GIVT w skrócie

Platforma technologiczna GIVT działa w Polsce od 2017 r., a od czerwca br. operuje na ponad 30 rynkach europejskich. Od początku swojej działalności stawia na innowacyjność, stale inwestując w rozwój oprogramowania wspieranego przez sztuczną inteligencję, machine learning i wykorzystanie big data. Z usług GIVT skorzystało już kilkadziesiąt tysięcy pasażerów. Obecnie spółka zatrudnia ponad 80 ekspertów z wielu branż, w tym lotniczej, finansowej, nowoczesnych technologii, konsultingowej, digital marketingu i usług prawnych. Jak wynika z danych Eurostat, Eurocontrol i FlightStats, rynek, na którym działa GIVT, to około 15 milionów pasażerów w skali roku borykających się z opóźnionymi lub odwołanymi lotami. Szacuje się, że suma należnych rekompensat dla tej grupy wynosi około 5 miliardów euro rocznie.

Komentarze