TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBike

InfoShip

Powstanie rejestr danych pasażerów (PNR)
PAP InfoAir.pl - Opublikowano: 05.04.2018 11:33:39
Powstanie rejestr danych pasażerów (PNR)

Na czwartkowym posiedzeniu rząd zajmie się m.in. projektem ustawy określającej zasady i warunki przekazywania przez linie lotnicze danych dotyczących przelotu pasażera. Prace nad projektem związane są z dyrektywą UE ws. rejestru danych pasażerów (PNR). Celem jest m.in zwalczanie terroryzmu.

Projekt ustawy o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera, nad którym będą dyskutować członkowie rządu, zakłada m.in. powołanie Krajowej Jednostki do spraw Informacji o Pasażerach (JIP). Linie lotnicze będą jej obowiązkowo przekazywały dane, które gromadzą na temat pasażerów. Przekazywanie danych będzie odbywało się elektronicznie, a o bezpieczeństwo przesyłu mają zadbać sami przewoźnicy. Jak podkreślono w uzasadnieniu do projektu ustawy, nowe przepisy mają pomóc w zapobieganiu i zwalczaniu terroryzmu oraz innych poważnych przestępstw, jak przemyt ludzi, udział w organizacji przestępczej, cyberprzestępczość, pornografia dziecięca, przemyt broni, amunicji i materiałów wybuchowych.

W myśl ustawy, linie lotnicze, które przewożą pasażerów między Polską a innymi krajami, od maja będą musiały przekazywać do Krajowej Jednostki do spraw Informacji o Pasażerach (JIP) wszystkie dane, które gromadzą na temat pasażerów. Będą miały także obowiązek poinformowania każdego pasażera o przesłaniu jego danych JIP oraz o przysługującym mu prawie do ochrony jego danych osobowych.

Projekt zakłada, że przewoźnicy będą przekazywać dane przed każdym lotem w dwóch terminach: w okresie od 48 do 24 godzin przed planowanym rozpoczęciem rejsu oraz niezwłocznie po zakończeniu odprawy biletowo-bagażowej i wejściu pasażerów na pokład, w momencie gdy nie będą mogli już wejść i wyjść z samolotu.

Jednostkę, do której trafią wszystkie dane (JIP), w myśl ustawy i zgodnie z unijną dyrektywą utworzy Komendant Główny Straży Granicznej. JIP ma wykorzystywać Krajowy System Informatyczny, jego główne komponenty stworzy Straż Graniczna. Do zadań JIP będzie należało m.in. gromadzenie i przechowywanie danych przekazanych przez przewoźników oraz ich dalszy transfer. Jednostka niezależnie od terminów przekazania danych, które są określone w projekcie ustawy będzie mogła wystąpić o informacje wskazując termin.

Dostęp do danych gromadzonych przez JIP w Polsce będą miały m.in. Generalny Inspektor Informacji Finansowej, Prokuratura, CBA, KAS, Policja, Straż Graniczna i agencje wywiadu. Zgodnie z projektem po 6 miesiącach mają być one pozbawiane danych identyfikacyjnych. Od tego momentu ich przekazanie będzie możliwe tylko w wypadku, gdy w uzasadnienie wniosku zostanie wykazane, że są one niezbędne w zwalczaniu terroryzmu lub innych poważnych przestępstw. Konieczne będzie także uzyskanie zgody prokuratora okręgowego właściwego do siedziby JIP. Krajowa Jednostka do spraw Informacji o Pasażerach będzie mogła także przekazać dane do Europolu, dokonywać wymiany danych z innymi krajami Unii Europejskiej, a także z krajami spoza Unii.

Dane, które trafią do JIP będą przechowywane przez 5 lat od chwili ich zgromadzenia. Po tym okresie zostaną trwale usunięte.

Według informacji zawartych w projekcie, JIP nie będzie przetwarzał informacji dotyczących rasy, pochodzenia etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądowych, a także danych o stanie zdrowia i życiu seksualnym lub orientacji seksualnej. Jeśli jednostka takie dane otrzyma, będzie musiała je skasować.

Jak podano w projekcie ustawy, jeśli przewoźnik lotniczy nie dopełni obowiązku przekazania danych lub przekaże dane nieprawidłowe będzie podlegał karom finansowym. Obowiązek przekazywania danych do czerwca przyszłego roku będzie obejmował jednak - zgodnie z zapisami - wyłącznie loty poza Unie Europejską.

Z projektu wynika, że limit maksymalnych wydatków MSWiA na funkcjonowanie JIP i Krajowego Systemu Informatycznego w 2018 r. wynosi 30,2 mln zł. Proponowany termin wejścia w życie ustawy - za wyjątkiem niektórych przepisów - to 25 maja.

Przepisy o europejskim rejestrze danych pasażerów (PNR) eurodeputowani przyjęli w kwietniu 2016 r. Dyrektywa, nad którą pracowano przez kilka lat, ma pomóc w walce z terroryzmem i zorganizowaną przestępczością.

Nowe prawo nakłada na przewoźników lotniczych obowiązek przekazywania władzom państw Unii Europejskiej rutynowo zbieranych danych dotyczących pasażerów wjeżdżających na terytorium UE lub je opuszczających. Przekazywane mają być dane pobierane od pasażerów w trakcie rezerwacji lotów i odprawy, takie jak cel i trasa podróży, numer biletu, dane kontaktowe oraz informacje o bagażu i sposobie dokonania opłaty.

Projekt dyrektywy o PNR Komisja Europejska zaproponowała w 2011 r. Na jej przyjęciu zależało rządom większości państw UE, które argumentowały, iż europejski rejestr danych pasażerów jest niezbędny, aby skutecznie walczyć z terroryzmem. Pozwala on m.in. na tropienie tzw. zagranicznych bojowników, czyli obywateli UE, którzy radykalizują się i przyłączają do organizacji terrorystycznych w Syrii czy Iraku, a po powrocie do UE mogą planować zamachy. (PAP)




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
pasażer
ustawa
unia
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2018 W 2018 skończymy 18 lat!.Nasz portal działa od 2001 roku. Początkowo pod nazwą InfoBus.pl, obejmując tylko tematykę autobusową. Jednak wraz ze wzrostem...