Poznaj swoje prawa – przed strajkami Ryanair

infoair
20.07.2018 13:35
0 Komentarzy

W nadchodzącym sezonie wakacyjnym Ryanair stanie w obliczu kilku strajków. My już wiemy, że na tych konfliktach najbardziej stracą pasażerowie.  Dlatego warto znać swoje prawa.

Porozumienie ze związkami zawodowymi stewardess nie zostało osiągnięte, co może doprowadzić do akcji protestacyjnych w lipcu we Włoszech, Hiszpanii, Portugalii i Belgii. Niemiecki związek zawodowy Vereinigung Cockpit, reprezentujący pilotów, również nie zawarł ugody z zarządem linii, co także może zakończyć się strajkami. Przewidywane są one na sierpień w Niemczech.

W kwietniu br. Europejski Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że strajki personelu linii lotniczych nie mogą być uważane za nadzwyczajną okoliczność, która zwalniałaby przewoźnika z obowiązku wypłaty odszkodowania z tytułu zakłóconego lotu.

W związku z czym pasażerowie, których loty zostaną opóźnione o min. trzy godziny mogą być uprawnieni do odszkodowania w wysokości do 600 euro na osobę. W przypadku natomiast anulowania lotu, o rekompensatę możemy się ubiegać w momencie, gdy przewoźnik o tym odwołaniu poinformuję swoich klientów w czasie krótszym niż 14 dni przed planowaną datą odlotu.

– Obecnie możemy jedynie monitorować sytuację i regularnie sprawdzać stan naszej rezerwacji, ale warto pamiętać o przysługujących nam prawach. Przykładowo jeśli nasz lot zostanie opóźniony o więcej niż pięć godzin linia lotnicza jest zobowiązana do zwrotu pełnej ceny biletu. Natomiast w przypadku opóźnienia powyżej dwóch godzin na trasie powyżej 1500 km, przewoźnik musi również zapewnić pasażerom oczekującym na lotnisku posiłki i napoje oraz umożliwić dostęp do dwóch połączeń telefonicznych lub e-maili. Przewoźnik ma także obowiązek zapewnić zakwaterowanie oraz transport z i do lotniska – mówi Eugeniusz Lonski z AirHelp.

Prawa pasażerów

Rekompensata za opóźniony lub odwołany lot i odmowę przyjęcia na pokład przysługuje nam w przypadku, gdy korzystamy z linii lotniczych zarejestrowanych w Unii Europejskiej. Prawo to obowiązuje nawet jeśli startujemy lub lądujemy poza jej terytorium. Warto pamiętać, że odszkodowanie należy nam się również w sytuacji, gdy przewoźnik nie jest zarejestrowany w UE, ale lot rozpoczyna się lub kończy w jednym z państw unijnych. Regulacje te dotyczą także Islandii, Norwegii i Szwajcarii. Wysokość rekompensaty jest obliczana na podstawie długości lotu, a na złożenie roszczenia poszkodowani pasażerowie mają zazwyczaj 3 lata.

Nadzwyczajne okoliczności, takie jak złe warunki pogodowe lub nagłe wypadki medyczne, mogą spowodować zwolnienie przewoźnika lotniczego z obowiązku wypłaty odszkodowania.

Dzięki darmowej aplikacji AirHelp pasażerowie mogą już na lotnisku sprawdzić, czy ich opóźniony lub odwołany lot kwalifikuje się do otrzymania odszkodowania. Wystarczy zeskanować kartę pokładową. Następnie AirHelp może zająć się procesowaniem wniosku.

Komentarze