Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Radom z nieoczekiwaną szansą do niskokosztowych linii

infoair
15.01.2018 09:44
0 Komentarzy

Lotnisko w Radomiu, z którego od kilku miesięcy nie odbywająsię żadne loty, dzięki zaangażowaniu PPL Porty Lotnicze może stać się portemobsługującym loty niskokosztowe i czarterowe. W tej sprawie ma być w przyszłymtygodniu – najprawdopodobniej w środę – podpisany list intencyjny.

Prezes PPL Porty Lotnicze Mariusz Szpikowski powiedział wsobotę na konferencji prasowej w Radomiu, że rozmowy na ten temat z władzamitego miasta toczą się od dawna. Jednak – jak zaznaczył – list intencyjny zwładzami spółki Port Lotniczy Radom umożliwi podjęcie dalszych szczegółowychnegocjacji. „Będzie to związane m.in. z pełną oceną sytuacji spółki, zpełnym przeglądem: umów, zobowiązań, ryzyka otoczenia rynkowego, związanego zpotencjalnym przejęciem portu, z określeniem struktury transakcji” -stwierdził Szpikowski.

Obecny na konferencji wicemarszałek Senatu Adam Bielanzaznaczył, że lotnisko w Radomiu miałoby się specjalizować w obsłudze liniiniskokosztowych i czarterowych. „Mówimy o lotnisku zacznie większym niżto, co mamy obecnie w Radomiu (…). Będzie to bardzo duży port lotniczy,obsługujący nie tylko region radomski, aglomerację warszawską, ale równieżcentralną Polskę, województwo świętokrzyskie, dużą część woj. lubelskiego iłódzkiego” – powiedział Bielan.

Dodał, że początkowo to lotnisko w Modlinie – w zamierzeniujego twórców – miało „odciążać” Okęcie w obsłudze przewoźnikówniskobudżetowych. „Ale praktyka jest zupełnie inna. To lotnisko jestpraktycznie prywatnym lotniskiem Ryanaira ze względu na fatalną umowę, którąwładze lotniska podpisały, bardzo długi okres obowiązywania tej umowy – 10 lat,umowy której nie można zerwać, i bardzo niekorzystne warunki finansowe dlalotniska i innych linii lotniczych” – stwierdził Bielan. Według niegoumowa władz portu w Modlinie jest „bardzo korzystna dla Ryanaira i żadnalinia lotnicza nie wejdzie do Modlina, żeby rywalizować z Ryanairem”.

Stąd – jak zaznaczył Bielan – potrzeba innego lotniska naMazowszu obsługującego przewoźników niskokosztowych. „Biorąc pod uwagęmapę obecnych lotnisk, pasów startowych, które są na Mazowszu – Radom jestsamonasuwającą się lokalizacją” – powiedział wicemarszałek.

Jego zdaniem w ciągu kilku miesięcy powinny zapaść ważne dlalotniska w Radomiu decyzje. „Początek drugiego kwartału to realny terminna podjęcie ostatecznych decyzji właścicielskich, czyli objęcia udziałów, bądźw jakiejś innej formie – wejścia PPL na lotnisko w Radomiu” – zaznaczyłBielan.

Szef gabinetu politycznego premiera Marek Suski stwierdził,że lotnisko w Radomiu będzie „uzupełnieniem działalności Centralnego PortuKomunikacyjnego”.

Polityk zaznaczył, że z analiz opracowanych dla CentralnegoPortu Komunikacyjnego wynika, że lotnisko w Radomiu powinno się dalej rozwijać.”Te analizy wskazały Radom jako miejsce, w którym jest najbardziejuzasadnione usytuowanie portu lotniczego uzupełniającego dla COK” -powiedział Suski.

Zdaniem ministra zdecydowały o tym m.in. względydemograficzne (duża gęstość zaludnienia w regionie i okolicach) i komunikacyjne- skrzyżowanie głównych tras drogowych i kolejowych. „Z tych badań wynika,że to jest najlepsze miejsce, a decyzja polityczna – po analizie tych badań -jest taka, by tę inwestycję realizować” – oświadczył Suski.

Radomskie lotnisko jest jedynym portem lotniczym użytkupublicznego w Polsce, który powstał bez wsparcia unijnego. Miasto zainwestowałow jego utworzenie ponad 90 mln zł. Od kilku lat lotnisko szuka inwestora, któryzrealizowałby niezbędne inwestycje infrastrukturalne. Chodzi m.in. o wydłużeniepasa startowego i rozbudowę płyty postojowej. Koszt prac szacowany jest na ok.130 mln zł. Dzięki realizacji tych zadań byłyby obsługiwane większe samoloty iloty mogłyby się odbywać na dłuższych trasach. (PAP)

Komentarze