Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Regionalne lotniska chcą wstrzymania podatków

infoair
25.03.2020 17:00
0 Komentarzy

O natychmiastowe wstrzymanie narodowych, regionalnych,lokalnych podatków i opłat dotyczących całej branży lotniczej zaapelował doministerstwa rozwoju Związek Regionalnych Portów Lotniczych. W ostatnimtygodniu ruch na lotniskach regionalnych spadł od 76 proc. do 100 proc.

Jak przekazał rzecznik ZRPL Piotr Adamczyk, Związek woparciu o dane publikowane przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej podsumowałliczbę operacji w trzynastu polskich lotniskach regionalnych w pierwszym pełnymtygodniu obowiązywania zakazu lotów: od poniedziałku 16 marca do niedzieli 22marca br.

13 lotnisk

„Na trzynastu polskich lotniskach regionalnych w trzecimtygodniu marca PAŻP odnotowała 526 operacji startów i lądowań, to jest o 3 470mniej (o 87 proc. mniej) w porównaniu z trzecim tygodniem marca 2019 r.” -podkreślił Adamczyk.

Żadna operacja lotnicza nie odbyła się w tym czasie wLublinie, Olsztynie-Mazurach i Zielonej Górze (rok wcześniej było tamodpowiednio 54, 18 i 10 operacji). Do kilkunastu operacji obsłużyły w minionymtygodniu lotniska w Bydgoszczy (4, rok wcześniej 66), Łodzi (3, rok wcześniej51), Rzeszowie (16, przed rokiem 142) i Szczecinie (6, rok wcześniej 108).

Znaczne ograniczenia dotknęły też większe porty regionalne.Gdańsk odnotował w ostatnim tygodniu 95 operacji (przed rokiem 692), Kraków 108(przed rokiem 983), Modlin 32 (rok wcześniej 364), Poznań 54 ( 369) i Wrocław69 (542). Stosunkowo najmniejszy, choć bardzo istotny spadek, o 76 proc.,odnotowały Katowice, gdzie odbyło się 139 operacji (przed rokiem 597).

Odcięci od źródeł przychodów

Jak podkreślił cytowany przez Adamczyka szef ZwiązkuRegionalnych Portów Lotniczych Artur Tomasik, zarządzający lotniskamipraktycznie zostali odcięci od źródeł przychodów z opłat lotniskowych, a zespadkiem liczby operacji wiąże się też prawie całkowite ograniczenie przychodówz czynszów za lokale handlowe, opłat za parking czy obrotu paliwem lotniczym.

„Jednocześnie zarządzający portami muszą ponosić kosztyutrzymania tzw. infrastruktury krytycznej, co oznacza utrzymanie lotnisk wminimalnej gotowości operacyjnej. Obecna sytuacja powoduje, że znaczna częśćlotnisk regionalnych może bardzo szybko utracić płynność finansową.” –przestrzegł Tomasik.

Jak zaznaczył, europejski oddział (Airport CouncilInternational – Międzynarodowa Rada Portów Lotniczych) uważa, że pandemiakoronawirusa ma bezprecedensowy, negatywny wpływ na cały sektor lotniczy izaapelował do rządów europejskich państw o pilne podjęcie działań wspierającychbranżę.

„Jako doraźne i skuteczne działanie ACI Europe rekomendujenatychmiastowe wstrzymanie narodowych, regionalnych, lokalnych podatków i opłatdotyczących całej branży lotniczej. Z taką właśnie prośbą zwrócił się ZwiązekRegionalnych Portów Lotniczych do Ministerstwa Rozwoju, które odpowiada zakoordynację prac w ramach tarczy antykryzysowej” – podkreślił Tomasik.

Lotnictwo a nowe zasady

ZRPL przypomina, że od 15 marca br., czyli daty wejścia wżycie rozporządzenia Ministra Zdrowia z 13 marca ws. ogłoszenia na terenie RPstanu zagrożenia epidemicznego, rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracjiz 13 marca ws. czasowego zawieszenia lub ograniczenia ruchu granicznego naokreślonych przejściach granicznych oraz rozporządzenia Rady Ministrów z 13marca br. ws. zakazów w ruchu lotniczych, w lotniskach regionalnych ustał ruchpasażerski.

Wyjątkami od wprowadzonych zakazów są: loty cargo, loty bezładunku i bez pasażerów, loty o statusie hosp, hum, state, head, inne lotywykonywane w celu ratowania życia lub zdrowia ludzkiego, loty w celu ochronyporządku publicznego, loty do Polski samolotami wyczarterowanymi przed 15 marcabr. roku lub na zlecenie szefa rządu.

Dopuszczalne są także loty czarterowe realizowane przezobcych przewoźników lotniczych, wykonywane na zlecenie innych państw, w celupowrotu ich obywateli, a także loty statków powietrznych znajdujących się wniebezpieczeństwie.(PAP)

Komentarze