Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rząd: Nie zamkniemy lotniska w Modlinie

infoair
23.04.2019 15:30
0 Komentarzy

Do czasu powstania CPK pilnie potrzebna jest dodatkowainfrastruktura lotnicza – uważa wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild. Jakmówi PAP, konieczna jest rozbudowa Lotniska Chopina i portu w Radomiu; nie maplanu zamknięcia w najbliższych latach Modlina – jest on na Mazowszu potrzebny.

Centralny Port Komunikacyjny – według rządu – ma byćnajważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną – położonym między Warszawą iŁodzią węzłem przesiadkowym, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy idrogowy. Jednym z argumentów przemawiającym za jego budową jest to, że LotniskoChopina zaczyna być bliskie wyczerpania swojej przepustowości.

Wycisnąć warszawskie lotnisko

W rozmowie z PAP Wild podkreślił, że Lotnisko Chopina maprzed sobą bardzo ograniczone możliwości rozwoju. „Udział pasażerówtransferowych na Lotnisku Chopina zbliża się do 50 proc. Z powodu kończącej sięprzepustowości, konieczna jest rozbudowa jego infrastruktury. W trakcie falprzylotów i odlotów samolotów w porcie zaczyna być pasażerom ciasno, a wszczycie sezonu brakuje slotów przydzielanych liniom lotniczym” – tłumaczyWild.

Dlatego – jak mówił – postawił przed szefem zarządzającegoportem Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” (PPL) MariuszemSzpikowskim zadanie maksymalnego „wyciśnięcia” przepustowości zobecnej infrastruktury, inaczej organizując np. plan pracy portu. Dodatkowoprowadzone są również inwestycje w infrastrukturę, które zwiększą jegoprzepustowość.

Wild uważa, że pieniądze zainwestowane w modernizacjęLotniska Chopina szybko się zwrócą. „W tym przypadku amortyzacja jestbardzo szybka. Dochody portu, na czysto, to kilkaset milionów złotych w ciąguroku. Jeśli rozbijemy to na kolejne lata, ta inwestycja się zwróci” -powiedział.

Rozbudowa Lotniska Chopina daje też „pewien marginesczasowy w przypadku, gdyby oddanie Centralnego Portu Komunikacyjnegonieznacznie się opóźniło”. „Jeśli chodzi o przyszłość LotniskaChopina po otwarciu Centralnego Portu Komunikacyjnego, to wiadomo, że jeżelijakikolwiek ruch na nim pozostanie, to będzie on nieporównywalny zobecnym” – dodał.

Czarterowy Radom

Jego zdaniem inwestycja w Radomiu „to stworzenie ofertydla tych pasażerów, dla których z powodu niewystarczającej przepustowościLotniska Chopina zabraknie oferty z tego portu”. Zaznaczył, że nie chodzio alternatywę: czy latać z Chopina, czy z Radomia. „Mówię o ofercie dlatych pasażerów, którzy bez uruchomienia dodatkowych operacji lotniczych zinnego portu nigdzie by nie polecieli” – przekonywał.

Chodzi m.in. o nowe połączenia uruchamiane przez linieczarterowe. „Jest silne zapotrzebowanie na tego typu połączenia, ajednocześnie na nowe sloty (czas, w którym samolot może lądować i startować)dla linii lotniczych, które Lotnisko Chopina nie jest w stanie jużzapewnić” – wskazał.

Uruchomiony kilka lat temu, ale zamknięty na początkustycznia br. dla lotów cywilnych port w Radomiu ma być lotniskiem czarterowym,obsługującym linie niskokosztowe. Po rozbudowie lotnisko ma być gotowe podkoniec 2020 roku; w pierwszej fazie ma obsługiwać rocznie 3 mln pasażerów.Pytany o stan prac na radomskim lotnisku Wild przekazał, że „zgodnie zzapewnieniami prezesa Szpikowskiego, harmonogram prac nie jest zagrożony”.

Istniejący terminal na tamtejszym lotnisku ma być rozebrany.W jego miejsce powstanie nowy, spełniający wymogi pasażerów lotów czarterowych.W terminalu ma powstać 30 stanowisk check-in, dziewięć stanowisk kontrolibezpieczeństwa, po osiem stanowisk kontroli dokumentów przy wylotach iprzylotach, 10 bramek wylotowych, a także trzy karuzele odbioru bagażu. Zewstępnych szacunków wynika, iż w pierwszej fazie inwestycja PPL na radomskimlotnisku pochłonie ok. 425 mln zł, a docelowo nawet 1 mld zł.

Modlin zostaje

Z przeprowadzonych przez Ministerstwo Infrastrukturykonsultacji ws. administracyjnego podziału ruchu dla aglomeracji warszawskiejwynika, że większość linii lotniczych uważa, iż przeniesienie ruchu do Radomiazagrozi ich działalności. Wiceminister nie obawia się jednak, że przewoźnicynie będą zainteresowani przeniesieniem działalności na lotnisko w Radomiu.

Wild zapewnił, że nie ma planów zamknięcia w najbliższychlatach Modlina, ponieważ to lotnisko, obsługujące 3 mln pasażerów, jest naMazowszu potrzebne.

-„Gdy zostanie rozbudowany Radom, to pasażerowie,którzy nie zmieszczą się na Lotnisku Chopina, będą mogli korzystać także z tegoportu. Radom nie jest tworzony pod pasażerów z Modlina, tylko dla tych, dlaktórych alternatywą jest w ogóle brak możliwości podróży” – powiedział.

Radomskie lotnisko szukało inwestora, który zrealizowałbyniezbędne inwestycje infrastrukturalne. Port za 12,7 mln zł kupiło PPL po tym,jak w połowie września ub.r. radomski sąd ogłosił upadłość spółki Port LotniczyRadom. To jedyny port lotniczy użytku publicznego w Polsce, który powstał bezwsparcia unijnego. Miasto zainwestowało w jego utworzenie ponad 90 mln zł.

Pod koniec lutego br. PPL podpisało kilka umów dotyczącychbudowy lotniska w Radomiu. Chodzi m.in. o wykonanie projektów budowalnych wrazz programami funkcjonalno-użytkowymi nowego terminala, dróg kołowania i płytpostojowych oraz lotniskowych parkingów, dróg miejskich, miejsc postojowych idworców. Na przełomie kwietnia i maja ma być rozstrzygnięty przetarg naprzebudowę i wydłużenie drogi startowej lotniska w Radomiu. (PAP)

Komentarze