Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Są oferty na samoloty dla VIP-ów

infoair
18.10.2016 13:34
0 Komentarzy

W przetargach na małesamoloty do przewozu osób na najwyższych stanowiskach w państwie wpłynęły dwieoferty; chęć udziału w postępowaniu na trzy samoloty średniej wielkościwyraziły cztery podmioty – poinformował Inspektorat Uzbrojenia.

W przetargu na samoloty do przewozu kilkunastu pasażerówwpłynęły oferty od francuskiej Dassault Aviation, proponującej 16-miejscowesamoloty Falcon 7X, i amerykańskiej Gulfstream Aerospace Corporation, którazaproponowała 16-miejscowe samoloty G550.

Komisja przetargowa ma teraz dokonać analizy i oceny ofertpod kątem formalno-prawnym. Potem – zapowiada IU – z wykonawcą, którego ofertaspełni wszystkie wymagania formalno-prawne i okaże się najkorzystniejszą,zostanie zawarta umowa dostawy. Zakłada się, że kontrakt zostanie podpisanyjeszcze w tym roku, a dostawy samolotów nastąpią w 2017 r.

Zarazem do Inspektoratu wpłynęły cztery wnioski odopuszczenie do udziału w postępowaniu na dostawę średnich samolotów dla VIP.

Dokumenty złożyły: wspólnie Glomex MS s.r.o. z Czech iLufthansa Technik AG z Niemiec; Boeing (USA); polska spółka Megmar Logistics& Consulting oaz wspólnie słowacka Aerospace International Group s.r.o i „ASSA-POLAND”Zdzisław Kondrat.

Jak informuje IU, komisja przetargowa dokona analizy i ocenyzłożonych wniosków, a następnie zaprosi wykonawców, którzy spełnią warunkiudziału w postępowaniu, do złożenia ofert wstępnych. Kolejnym etapem będąnegocjacje z wykonawcami w celu ostatecznego zdefiniowania wymagań technicznychsamolotów oraz warunków umowy.

Po negocjacjach komisja zaprosi wykonawców do złożeniaofert, po czym dokona ich oceny. Umowa dostawy ma zostać zawarta z wykonawcą,którego oferta spełni wszystkie wymagania formalno-prawne i okaże sięnajkorzystniejsza. Zakłada się, że podpisanie umowy w tym postępowaniu nastąpiw pierwszym kwartale 2017.

O rozpisaniu zapowiedzianych w czerwcu przetargów na małe iśrednie samoloty dla osób na najwyższych stanowiskach w państwie MON poinformowałopod koniec sierpnia.

Dwa małe samoloty MON chce otrzymać do połowy listopada2017; mają to być dwie takie same nowe maszyny o maksymalnej masie startowej do42,5 t, zdolne z 14 pasażerami i bagażem pokonać dystans co najmniej 5 tys. km;a przy ośmiu pasażerach zasięg ma pozwalać na lot z Warszawy na lotnisko JFK wNowym Jorku bez międzylądowania. Maszyny muszą być wyposażone w systemidentyfikacji swój-obcy; wykonawca ma zapewnić szkolenie personelu latającego inaziemnego oraz pakiet logistyczny.

Zamówienie na samoloty średnie dotyczy dwóch maszyn nowych ijednej używanej. Samolot używany ma być dostarczony do połowy listopadaprzyszłego roku, dwa samoloty nowe w latach 2020, 2021. Nowe samoloty majązabierać co najmniej po 65 pasażerów, a używany – 132 osoby.

Samoloty nowe z co najmniej 30 pasażerami, bagażem orazstandardową załogą powinien pozwalać na loty transatlantyckie bezmiędzylądowania, samoloty muszą być wyposażone w systemy łączności niejawnej isystemy obrony i ochrony własnej.

W przypadku samolotu używanego płatowiec i silniki nie mogąbyć starsze niż pięć lat; zasięg z kompletem pasażerów, bagażem orazstandardową załogą powinien zapewniać możliwość lotów transatlantyckich zjednym międzylądowaniem.

Jak mówił w sierpniu wiceminister obrony Bartosz Kownackiużywany samolot średniej wielkości ma służyć do szkolenia załóg i transportuosób pełniących najwyższe funkcje w państwie do czasu dostawy nowych maszyn.Później ma zostać określony sposób dalszego wykorzystania tej maszyny.

MON chciałoby, by po zakupie samoloty były serwisowane wpaństwowych zakładach w kraju. Za transport VIP-ów ma odpowiadać jednostkawojskowa – 1. Baza Lotnictwa Transportowego w Warszawie, obecnie dysponującawyłącznie śmigłowcami. Kownacki informował o pracach nad koncepcją szkoleniazałóg wykonujących loty samolotami, które rząd zamierza kupić.

Na samoloty małe MON zamierza wydać ok. 500 mln zł, naśrednie ok. miliarda zł. Kownacki podkreślił, że ceny różnią się od censamolotów liniowych ze względu na kosztowne wyposażenie wojskowe. W projekciebudżetu na przyszły rok rząd przewidział 200 mln zł na wydatki związane zprogramem wprowadzenia tych maszyn. Koszt całego programu oszacowano na 1,7 mldzł.

Rozpisane przetargi to kolejna postępowanie mającedoprowadzić do zakupu nowych samolotów do transportu osób pełniących najwyższefunkcje w państwie, poprzednie były unieważniane lub odwoływane, jak przetarg w2007 r. W lutym br. został unieważniony przetarg na dwa małe samolotydyspozycyjne dla VIP, rozpisany przez poprzedni rząd. W 2013 i 2014 r. MONpróbowało wyczarterować dwa małe samoloty do przewozu osób na najwyższychstanowiskach w państwie. Jeden przetarg unieważniono, uznając, że jedyna ofertajest za droga. Drugi nie wyłonił zwycięzcy, bo do konkursu stanęły dwie firmy,a w postępowaniu wymagano udziału co najmniej trzech.

Po katastrofie smoleńskiej w 2010 r. i rozformowaniu pułkuspecjalnego odpowiedzialnego za transport VIP-ów w gestii wojska pozostajetransport osób na najwyższych stanowiskach w państwie śmigłowcami. Należą onedo 1. Bazy Lotnictwa Transportowego, utworzonej w miejsce 36. specjalnego pułkulotnictwa transportowego.

Transport na większe odległości odbywa się dwomaczarterowanymi od PLL Lot samolotami średniej wielkości Embraer 175; umowa wtej sprawie wygaśnie w 2017 r. Tam, gdzie niemożliwe jest użycie transportucywilnego – np. w rejonie działań wojennych – wojsko przewozi oficjalnedelegacje swoimi samolotami transportowymi.


Komentarze