Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W Ropczycach będą produkowane przekładnie do silników lotniczych

infoair
12.04.2017 13:44
0 Komentarzy

W środę w Ropczycach (Podkarpackie) otwarty został zakład Aero Gearbox International (AGI). W fabryce powstawać będą przekładnie do najnowszej generacji silników lotniczych. Inwestycja kosztowała ok. 60 mln euro.

W uroczystym otwarciu udział wziął wicepremier Mateusz Morawiecki, który podkreślił, że rząd zabiegał o to, aby „jak najbardziej uprawdopodobnić tę inwestycję tutaj„.

– „Cieszę się, że takie zmiany zaglądają także tu, do Ropczyc. Jesteśmy gotowi do wspierania procesów inwestycyjnych, które tutaj się toczą” – zadeklarował.

Wicepremier zaznaczył, że inwestycja jest częścią Doliny Lotniczej, czyli miejsca, gdzie polscy inżynierowie mogą tworzyć najnowsze rozwiązania. „Wierzę, że tutaj wykuwa się historia awiacji na przyszłość” – dodał Morawiecki.

W swoim wystąpieniu wspomniał Ignacego Łukasiewicza, który w tym regionie, jako pierwszy na świecie, wydestylował ropę naftową. „Wspominam o nim, żebyście nie tyle uwierzyli w tę część Polski, bo to już zrobiliście, ale umocnili swoją wiarę, że potrafimy współpracować z inwestorami, którzy nam zaufali” – powiedział minister rozwoju i finansów.

Spółka AGI została powołana przez dwa koncerny: producenta silników lotniczych firmę Rolls-Royce i wytwórcę przekładni mocy do samolotów oraz śmigłowców, koncern Safran.

Dyrektor zarządzający w firmie Rolls-Royce Warren East zaznaczył, że harmonogram powstania nowego zakładu został wykonany w stu procentach. „Ufamy, że spółka joint venture, którą powołaliśmy razem z koncernem Safran, spełni nasze oczekiwania, bo jeśli nie zrobi tego, to wizja jaką mamy, nie stanie się rzeczywistością. W zamian zobowiązujemy się do wspierania AGI” – dodał.

Zdaniem East'a lokalizacja zakładu jest nieprzypadkowa, bo w jego ocenie województwo podkarpackie to centrum przemysłu lotniczego w Polsce, gdzie nie brakuje wykwalifikowanej kadry pracowniczej. „Ta inwestycja wzmacnia nasze zaangażowanie w Polsce. Dziś to kolejny etap naszej współpracy z Polską” – zaznaczył.

Natomiast wiceprezes koncernu Safran Stephane Abrial powiedział, że w nowej fabryce produkowanych będzie rocznie 250 przekładni. Podziękował zarówno władzom lokalnym jak i rządowym za pomoc w realizacji inwestycji.

Zwracając się do pracowników nowej fabryki, zaznaczył, że już niedługo, dzięki ich pracy „kilkaset samolotów wzbije się w powietrze„.

W Ropczycach będą powstawać przekładnie do najnowszej generacji silników lotniczych. AGI będzie jedynym dostawcą tych elementów do silników produkowanych przez Rolls-Royce'a. Z silników tego producenta korzysta niemal 400 linii lotniczych na świecie. W Ropczycach będą też serwisowane przekładnie.

Fabryka ma ok. 13,5 tys. m kw powierzchni. Koszt jej powstania to ok. 50-60 mln euro. Dokładna kwota objęta jest tajemnicą handlową. Obecnie pracuje w zakładzie ok. 50 osób, do roku 2020 ma to być ok. 200 pracowników.

Układy przeniesienia napędu (tzw. przekładnie), czasami określane jako skrzynie napędu, są kluczowym elementem silnika z napędem turbinowym umożliwiającym wykorzystanie jego mocy do napędzania takich systemów i urządzeń jak pompy paliwowe i hydrauliczne czy też generatory prądu. Układ przeniesienia napędu przeznaczony dla nowego silnika Trent 7000 będzie jednym z pierwszych produktów Aero Gearbox International.

Rolls-Royce jest jednym z głównych producentów silników na świecie. Produkuje zarówno silniki do samolotów cywilnych jak i wojskowych. W Polsce ma kilka oddziałów m.in. w Gdyni i Krakowie.

Grupa Safran, właściciel m.in. Safran Transmission Systems Poland, skupia wiodące firmy przemysłu lotniczego i kosmicznego na świecie. Polski zakład funkcjonuje w Sędziszowie Małopolskim od 2001 r., specjalizuje się w obróbce i montażu zaawansowanych technologicznie komponentów i modułów do silników stosowanych m.in. w samolotach Airbus i Boeing. W zakładzie powstaje również ponad 400 rodzajów komponentów do gondoli silnikowych.

Komentarze