Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wiosną ruszą konsultacje społeczne ws. CPK

infoair
05.02.2019 11:30
0 Komentarzy

Wiosną 2019 roku powinna zacząć działać rada społeczna ws.programu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego – poinformował PAP rzecznikCPK Konrad Majszyk. Dodał, że w tym roku ruszą też prace nad dokumentemstrategicznym dot. budowy nowego lotniska, czyli Portu Solidarność.

Majszyk poinformował, że najprawdopodobniej w marcu zostaniepowołana rada społeczna związana z budową CPK. W jej skład wejdąprzedstawiciele Baranowa, Teresina i Wiskitek, czyli gmin na terenie którychplanowany jest inwestycja.

-„Wtedy de facto ruszą konsultacje ws. budowy CPK. Radabędzie platformą współpracy, komunikacji między spółką CPK, biurem pełnomocnikarządu ds. CPK (Mikołaja Wilda – PAP), a lokalną społecznością” – wyjaśnił.

Z lokalną społecznością

Najważniejszą rolą rady będzie doradzanie pełnomocnikowirządu i zarządowi spółki w sprawach istotnych dla społeczności lokalnych, w tymna temat sposobu pozyskiwania nieruchomości potrzebnych do realizacjiinwestycji.

Przedstawicielem spółki CPK w radzie społecznej będzie RafałGarpiel, który wcześniej uczestniczył m.in. w uruchamianiu programuodpowiedzialności społecznej przez spółkę Polskie LNG w Świnoujściu.

Rzecznik CPK dodał, że jednym z kluczowych elementówprzyszłej budowy portu będzie również podział zadań inwestycyjnych międzyspółkami: CPK a PKP Polskie Linie Kolejowe. Ta ostatnia firma odpowiada zainfrastrukturę kolejową w Polsce, w tym przygotowanie przetargów na jejmodernizację czy rozbudowę. W przypadku portu inwestorem części zadań z zakresuinfrastruktury kolejowej będzie CPK, stąd konieczność uzgodnień.

-„Przygotowanie dokumentu dot. współpracy i podziałuzadań inwestycyjnych między CPK i PKP PLK jest kluczowe, ponieważ umożliwiprzygotowanie programu wieloletniego CPK. Jeszcze w tym roku chcemy ogłosićpierwsze przetargi na przygotowanie inwestycji kolejowych, które mogłyby zostaćsfinansowane jeszcze z obecnej perspektywy finansowej UE” – dodał.

Majszyk poinformował, że do połowy 2019 roku spółka ds.budowy portu Solidarność ma zamiar zakończyć rekrutację specjalistów nakluczowe stanowiska związane z planowaniem, projektowaniem i realizacjąprojektu.

-„Proces rekrutacji został rozpoczęty w styczniu. Obejmuje on nietylko obszar Polski. Zgodnie z założeniami pracownicy na kluczowe stanowiska wprojekcie powinni być jednymi z najlepszych specjalistów w branży z zakresuplanowania, projektowania i realizacji lotnisk” – zaznaczył.

Przedstawiciel spółki dodał, że w tym roku ruszą prace nadprzygotowaniem masterplanu dla CPK, czyli strategicznego dokumentu dot. nowegoportu. „To jeden z najważniejszych dokumentów dla planowania portówlotniczych. Przedstawia on prognozowany rozwój portu lotniczego – zwykle na przestrzeni20 lat. Masterplan zawierać będzie też najważniejsze wymagania dotycząceplanowanej infrastruktury” – powiedział rzecznik.

Strategiczny brief

Majszyk wyjaśnił, że pierwszym etapem przygotowaniamasterplanu, będzie opracowanie w tym roku tzw. briefu strategicznego.”Chodzi o określenie i uzgodnienie z kluczowymi partnerami, np.przewoźnikami lotniczymi, wymagań strategicznych dotyczący Portu Solidarność. Wtym dokumencie opisane zostaną parametry, jakie ma posiadać nowy port, i będzieon podstawowym wkładem do wykonania planu generalnego, czyli masterplanu”- powiedział.

W tym roku ma zostać też wykonany tzw. test CAPEX, czylitest zakładanych kosztów budowy CPK. Według rządu wartość inwestycji wpierwszym etapie wyniesie łącznie 35 mld zł na część lotniczą, kolejową i drogową.

Majszyk poinformował ponadto, że wybrany zostanie równieżdoradca strategiczno-techniczny, czyli międzynarodowy podmiot, która wykaże siędoświadczeniem w zakresie projektowania i budowy lotniczych portówprzesiadkowych na świecie. „Jego zadaniem będzie współpraca ze spółką ijej wsparcie merytoryczne. Będzie wspierał spółkę CPK wiedzą i doświadczeniem wdziedzinie planowania, projektowania, a potem budowy i zasad zarządzania ioperowania CPK” – dodał.

Plan na CPK

Centralny Port Komunikacyjny ma powstać między Warszawą iŁodzią oraz zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Zgodnie zprojektem w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hazostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który na początku swojegofunkcjonowania ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.

Częścią budowy CPK będą też inwestycje kolejowe: węzeł wbezpośredniej bliskości portu lotniczego, nowa linia Warszawa-CPK-Łódź,wydłużenie CMK na północ przez CPK i połączenia kolejowe na terenie kraju (tzw.szprychy), które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimimiastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

Inwestycja ma pozwolić na stworzenie ponad 150 tys. nowychmiejsc pracy bezpośrednio w samym węźle lotniczo-kolejowym oraz gałęziachgospodarki z nim powiązanych. W rejonie CPK powstać ma również „AirportCity”, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe,konferencyjne i biurowe.

Zapowiedzianym przez rząd spodziewanym terminem ukończeniabudowy CPK jest koniec 2027 roku. (PAP)

Komentarze