Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wirus dobił Superjumbo Airbusa. Air France-KLM rezygnuje

infoair
21.05.2020 16:30
0 Komentarzy

Francusko-holenderska grupa Air France-KLM poinformowała wśrodę, że epidemia koronawirusa przyspieszyła decyzję o całkowitym wycofaniu zeksploatacji największego pasażerskiego samolotu na świecie, dwupokładowegoAirbusa A380.

Samolot wycofywany jest z powodu zbyt wysokich kosztów eksploatacji.

COVID-19 dobija A380

„Wobec kryzysu spowodowanego przez Covid-19 i jegowpływu na przewidywaną działalność przewozową, grupa Air France-KLM informuje ocałkowitym wstrzymaniu eksploatacji Airbusów A380 należących do AirFrance” – głosi opublikowany komunikat.

Już w lipcu ub. r. grupa informowała, że z powodu zbytwysokich kosztów eksploatacji, w tym zbyt wysokiego zużycia paliwa a takżewyjątkowo wysokiego stopnia zanieczyszczania środowiska, Airbusy A380 będąstopniowo wycofywane do końca 2022 r.

Decyzję motywowano tym, że ten olbrzymi dwupokładowy samolotzużywa o 20 – 25 proc. więcej paliwa w przeliczeniu na jedno miejsce dlapasażera niż inne samoloty długodystansowe nowej generacji a także emitujewięcej dwutlenku węgla. Do czasu pandemii w barwach Air France latało dziewięćAirbusów A380 nazywanych również „Superjumbo”.

Samoloty A380 mają być zastąpione przez mniejsze maszynynowej generacji, m. in. A350 i Boeing 787.

Wstrzymanie produkcji

Wcześniej, w lutym, Airbus poinformował, że wstrzymujeprodukcję maszyn typu A380 ze względu na ich niską rentowność. Samoloty tegotypu weszły do eksploatacji w 2007 r.

Ocenia się, że grupa Air France-KLM straciła w pierwszymkwartale br. z powodu pandemii koronawirusa i związanym z nią wstrzymaniemkomunikacji lotniczej ok. 1,8 mld euro netto. Perspektywy na kolejne miesiącerównież nie są optymistyczne.

Airbus A380 to dwupoziomowy (dwupokładowy) iszerokokadłubowy, czterosilnikowy samolot pasażerski. Dzięki temu, że górnypokład ciągnie się przez całą długość kadłuba, A380-800 może zabrać 555 pasażerówprzy podziale na trzy klasy lub nawet 853 po przystosowaniu go do standarduklasy ekonomicznej.

A380 wyprzedza drugiego na tej liście Boeinga 747-8, czyliJumbo Jeta najnowszej generacji, który może zabrać od 366 do 568 pasażerów.(PAP)

Komentarze