TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBike

InfoShip

Zachodniopomorskie vs. PPL w walce o szczecińskie lotnisko
InfoAir.pl - Opublikowano: 09.09.2020 14:00:30
Zachodniopomorskie vs. PPL w walce o szczecińskie lotnisko

-"Zero złotych - tyle wyniosło od 2016 r. wsparcie finansowe rządu Prawa i Sprawiedliwości dla Portu Lotniczego Szczecin – Goleniów - mówi marszałek Olgierd Geblewicz,który 8 września zwołał briefing prasowy i ponowił apel do rządu o uruchomienie zapowiadanej jeszcze w czerwcu rekompensaty za COVID.

W ocenie marszałka ta bezczynność może doprowadzić do upadłości 80% lotnisk w Polsce.

Zdaniem Zachodniopomorskiego

- Spróbujemy przebić się z prawdą do opinii publicznej. Z kłamstwami ze strony rządowej i Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" spotykamy się dość często. Zarzuca nam się, mi personalnie, działanie na szkodę lotniska Goleniów, działanie na korzyść lotniska w Berlinie, więc chcielibyśmy przedstawić fakty – rozpoczął briefing prasowy marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Jak przedstawił marszałek od 2016 r. wsparcie finansowe dla lotniska Szczecin – Goleniów płynie głównie od samorządów, czyli mniejszościowych udziałowców przedsiębiorstwa. Od tego czasu właściciel większościowy czyli Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" nie dokapitalizowało lotniska nawet złotówką.

Port Lotniczy Szczecin – Goleniów nie otrzymał również wsparcia deklarowanego jeszcze w czerwcu br. przez ministra aktywów państwowych Jacka Sasina oraz wiceministra infrastruktury Marcina Horałę. Miała to być rekompensata za straty spowodowane w trakcie pandemii i rządową decyzję o zakazie lotów komercyjnych oraz zobowiązanie utrzymania użyteczności publicznej. Straty lotniska z tego tytułu przekroczyły 3,5 mln zł, a jedyna pomoc popłynęła od Samorządu Województwa. Było to 2,5 mln zł pożyczki z ZARR, która pozwoliła wypłacić pracownikom pensje. Marszałek przypomniał również o takich działaniach województwa jak lobbing za uruchomieniem ważnego biznesowo połączenia z Kopenhagą czy utworzeniem terminala Cargo. W tym samym czasie PPL drastycznie podniósł opłaty lotniskowe i doprowadził do wycofania się przewoźnika Ryanair z połączenia Szczecin – Warszawa, co znacząco ograniczyło możliwości mieszkańców regionu.

Marszałek zapowiedział, że zwróci się do wiceministra Horały z pytaniem o to na jakim etapie jest notyfikacja pomocy publicznej w Komisji Europejskiej i kiedy w końcu poznamy kwoty zapowiadanej rekompensaty dla lotniska. W ocenie marszałka bezczynność rządu może doprowadzić do upadłości 80% lotnisk w Polsce. Kolejne pismo trafi do PPL, które zostanie wezwane do wsparcia działalności lotniska w Goleniowie. Większościowy udziałowiec zarzuca bowiem Samorządowi Województwa nie realizowanie porozumień w sprawie inwestycji w Porcie Lotniczym.

- Żadnych porozumień w sprawie dokapitalizowania nie złamaliśmy i nie złamiemy. Zgodnie z porozumieniem z 2013 r. wsparliśmy lotnisko kwotą 32 mln. Do końca września trafi więc 1,5 mln zł. Rozmawialiśmy o przyszłości i jeśli prezes mówi, że nie ma problemów z kapitalizowaniem działalności operacyjnej to niech pomaga – wyjaśniał marszałek Olgierd Geblewicz.

Przypomnijmy, 28 sierpnia br. Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego wstrzymał rozpoczęcie dokapitalizowania Portu Lotniczego Szczecin – Goleniów kwotą 40 mln zł do 2028 r. Powodem jest brak realizacji deklaracji składanych przez rząd, który obiecywał środki finansowe na inwestycje warte 108 mln zł.

Zdaniem PPL

Równie emocjonalna jest wypowiedź Polskich Portów Lotniczych, które wystosowały specjalne oświadczenie na wypowiedź marszałka Geblewicza o wstrzymaniu pomocy finansowej dla lotniska.

Oto odpowiedź PPL na oświadczenie Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego

-"Wszystkie realizowane przez Udziałowców Spółki prace, realizowane były w oparciu o harmonogram planowanych czynności związanych z notyfikacją pomocy dla PL Szczecin. Przedmiotowy harmonogram został zaakceptowany również przez Województwo Zachodniopomorskie. Harmonogram przewidywał zmianę Porozumienia Wspólników (czego odzwierciedleniem były zapisy Aneksu nr 3) – w terminie do 7 sierpnia br. i podwyższenia kapitału Spółki – w terminie do 28 sierpnia br.

Na mocy Aneksu nr 2 Województwo zobowiązało się do udzielania Spółce wsparcia operacyjnego poprzez dokonywanie dokapitalizowań Spółki w zakresie i na zasadach przewidzianych w Umowie Wsparcia oraz w Biznesplanie, który został przyjęty jednogłośną uchwałą wspólników w dniu 25 sierpnia 2020 r.

Na potrzeby wniosku notyfikacyjnego, Wspólnicy zaparafowali Aneks nr 3 do Porozumienia, na mocy którego potwierdzone zostały określone w Biznesplanie kwoty podwyższeń kapitału przez Miasto Szczecin i Województwo Zachodniopomorskie.

Aneks nr 3 zaparafowany został przez reprezentujących Województwo Zachodniopomorskie: radcę prawnego – Stefana Mazurkiewicza i Dyrektora Współpracy Terytorialnej i Turystyki – Damiana Gresia. Pomimo akceptacji merytorycznych służb Urzędu Marszałkowskiego, dokument do dnia dzisiejszego nie został faktycznie podpisany przez Marszałka Olgierda Geblewicza, choć w myśl poczynionych ustaleń, pierwsi podpisy swe mieli złożyć Wspólnicy Samorządowi. Jednak, na mocy jednogłośnie przyjętej Uchwały z dnia 25 sierpnia 2020 r, Miasto Szczecin i Województwo Zachodniopomorskie zobowiązali się do podwyższenia kapitału zakładowego Spółki, zgodnie z przyjętym Biznesplanem i zaparafowanym harmonogramem, w terminie do dnia 30 września br.

Miasto Szczecin realizując podjętą opisaną powyżej uchwałę, w dniu 3 września złożyło oświadczenie o objęciu udziałów i pokryciu ich w całości wkładem pieniężnym.

Terminy dokapitalizowań, niezależnie od ich podstawy (obowiązująca Umowa Wsparcia czy Porozumienie Wspólników), uzależnione są od obowiązującego harmonogramu spłat kredytu i winny zostać dokonane w terminie do końca września kolejnych lat, co miało już miejsce w latach 2013-2019 (a nie do końca roku kalendarzowego, o czym wspomina Marszałek Geblewicz).

Przypomnieć należy, iż PPL, przez szereg lat od daty powstania Spółki, był jedynym aktywnym Udziałowcem finansującym jej działalność, czego efektem jest posiadanie największego wartościowo pakietu udziałów. Przedstawiona poniżej struktura kapitału Spółki obrazuje utrzymującą się przewagę PPL nad pozostałymi Wspólnikami.

Dlatego też stwierdzenie Marszałka Geblewicza, iż Prezes PPL ma najmniejsze prawo, aby zabierać głoś w sprawie tego, jak powinno wyglądać dokapitalizowanie lotniska jest nie tylko nieuzasadnione, ale i krzywdzące.

Odnotować także ponownie należy nierozróżnianie przez Urząd Marszałkowski kompetencji Rządu RP, Ministerstw i PPL. Wprawdzie PPL jest podmiotem państwowym, jednak to nie Rząd, ani Ministerstwo Infrastruktury było stroną Porozumienia, w którym PPL zobowiązało się do wniesienia 108,5 mln zł. Realizacja zobowiązania PPL, zgodnie z podpisanym także przez Marszałka Geblewicza Porozumieniem, nastąpi niezwłocznie po uzyskaniu zgody Komisji Europejskiej wydanej na podstawie wniosku notyfikacyjnego, którego sygnatariuszem jest także Województwo Zachodniopomorskie.

Marszałek Geblewicz powinien zrozumieć, że takie działanie jest zgodne z obowiązującym prawem. PPL nie zamierza wycofywać się z Porozumienia, aby jednak działać lege artis, musi uzyskać zgodę KE na dofinansowanie.

Uzależnianie podwyższenia kapitału wynikającego z Porozumienia Wspólników od realizacji programu wspierania lotnisk w ramach utrzymania gotowości operacyjnej jest co najmniej niezrozumiałe, podobnie jak powoływanie się na deklaracje Ministra Aktywów Państwowych. PPL podlega bowiem Ministrowi Infrastruktury, na którego czele stoi Pan Minister Andrzej Adamczyk.

W trosce o dobro Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów, PPL jako racjonalny i odpowiedzialny Wspólnik, w ramach zagwarantowania jawności i transparentności całego projektu jest gotowy do ujawnienia treści parafowanego przez Województwo Zachodniopomorskie Aneksu odzwierciedlającego zobowiązania stron jak i podpisanego przez Strony Aneksu nr 2. W tej sprawie Prezes PPL wysłał wczoraj do pozostałych udziałowców prośbę o zgodę na ujawnienie treści Aneksu nr 2 i Aneksu nr 3, aby polska opinia publiczna uzyskała pełny ogląd sytuacji.

PPL ma nadzieję, że Marszałek Geblewicz zdecyduje się jednak na realizację zapisów zaakceptowanych wcześniej dokumentów i swoim postępowaniem będzie bardziej dbać o rozwój portów Rzeczpospolitej niż portów niemieckich."


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rząd
PPL
Lotnisko Szczecin

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....