Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Został wybrany samolot dla VIP-ów

infoair
21.10.2016 10:18
0 Komentarzy

Został wybranysamolot dla VIP-ów – poinformował w piątek szef MON Antoni Macierewicz, nieujawniając, czy chodzi o maszynę małą, czy średniej wielkości. Dodał, żeinformacje na ten temat przekaże wiceszef MON Bartosz Kownacki, który odpowiadaza przetargi na uzbrojenie i sprzęt.

W kontekście zakończonych bez podpisania umowy negocjacji zAirbus Helicopters ws. dostawy śmigłowców H225M Caracal, szef MON był pytany wTVP 1 o przetargi na samoloty dla najważniejszych osób w państwie. Grupa Airbusnie złożyła w nich oferty.

„Firma francuska inna zgłosiła (się do przetargu -PAP), ale miała gorszą ofertę. Wczoraj została już podjęta decyzja, zostałwybrany samolot dla VIP-ów” – powiedział Macierewicz. Nie powiedział, ojaki samolot, firmę lub kraj pochodzenia chodzi. Dodał, że prawdopodobnie wpiątek informacje na ten temat przekaże na konferencji prasowej wiceministerKownacki, który odpowiada za przetargi na uzbrojenie i sprzęt. Macierewiczpoinformował jedynie, że „w przyszłym roku będzie można już latać tym samolotem,będzie dostarczony”.

W ostatnim czasie MON prowadził dwa przetargi na samolotydla VIP-ów – chodziło o maszyny małej i średniej wielkości.

Wypowiedź ministra o tym, że gorsza była oferta firmyfrancuskiej, może wskazywać, że chodzi o rozstrzygnięcie przetargu na małesamoloty. Francuska spółka Dassault Aviation, proponująca 16-miejscowe samolotyFalcon 7X, konkurowała w nim z amerykańską Gulfstream Aerospace Corporation,która zaproponowała 16-miejscowe samoloty G550.

Zarazem do Inspektoratu Uzbrojenia wpłynęły cztery wnioski odopuszczenie do udziału w postępowaniu na dostawę średnich samolotów dla VIP.Dokumenty złożyły: wspólnie Glomex MS s.r.o. z Czech i Lufthansa Technik AG zNiemiec; Boeing (USA); polska spółka Megmar Logistics & Consulting oazwspólnie słowacka Aerospace International Group s.r.o i „ASSA-POLAND”Zdzisław Kondrat.

Pytany o komisję śledczą, której powołania w sprawieprzetargu na śmigłowce domaga się PO, Macierewicz powiedział, że jej powołanie”byłoby naprawdę bardzo ciekawe”, ale zaznaczył, że komisja powinnapowstać natychmiast po tym, jak sprawę zakończy badać CBA i jeśli odpowiednieinstytucje nie poradzą sobie z wyjaśnieniem sprawy. „Jeżeli CBA niewyjaśni tej sprawy, jeżeli nie pokaże tej dokumentacji, a ja ją mam jużprzygotowaną, spaczkowaną do użytku CBA, to wtedy oczywiście komisja śledczabędzie potrzebna” – powiedział szef MON.

Zarzucił swojemu poprzednikowi w ministerstwie TomaszowiSiemoniakowi (PO), że w przetargu faworyzował śmigłowce H225M Caracal.”Pan Siemoniak trzy razy chyba zmieniał założenia techniczne na przetargna śmigłowce po to, żeby pasowały do wybranego przez niego helikoptera. Tobędzie bardzo interesujące” – powiedział Macierewicz.

„To jest fakt, który jest udokumentowany wdokumentacji, która jest w MON. Na przykład wtedy, kiedy okazało się, żewybrany przez niego śmigłowiec nie jest w stanie lądować na troszeczkęnierównej powierzchni, były zmieniane założenia. Gdy się okazało, że nie jest wstanie wznosić się odpowiednio szybko na odpowiednią wysokość, zmienianozałożenia tak, żeby pasowało do tego i żeby konkurencja nie miała szans.Naprawdę jestem zainteresowany pokazaniem tego do spodu, do końca” -wyliczał szef MON.

Dodał, że Siemoniak i PO powinni się z tego wytłumaczyć,zwłaszcza „dlaczego 13,5 mld zł miało iść poza Polskę w sytuacji, gdy wPolsce produkujemy dobre śmigłowce”.

Siemoniak odpowiedział na Twitterze: „Założeniatechniczne są modyfikowane na wniosek Inspektoratu Uzbrojenia ze stanowiskiemSztabu Generalnego. Z uzasadnieniem, analizą, przejrzyście”.

O rozpisaniu zapowiedzianych w czerwcu przetargów na małe iśrednie samoloty dla osób na najwyższych stanowiskach w państwie MON poinformowałopod koniec sierpnia.

Dwa małe samoloty MON chce otrzymać do połowy listopada 2017r.; mają to być dwie takie same nowe maszyny o maksymalnej masie startowej do42,5 t, zdolne z 14 pasażerami i bagażem pokonać dystans co najmniej 5 tys. km;a przy ośmiu pasażerach zasięg ma pozwalać na lot z Warszawy na lotnisko JFK wNowym Jorku bez międzylądowania. Maszyny muszą być wyposażone w systemidentyfikacji swój-obcy; wykonawca ma zapewnić szkolenie personelu latającego inaziemnego oraz pakiet logistyczny.

Zamówienie na samoloty średnie dotyczy dwóch maszyn nowych ijednej używanej. Samolot używany ma być dostarczony do połowy listopadaprzyszłego roku, dwa samoloty nowe w latach 2020, 2021. Nowe samoloty majązabierać co najmniej po 65 pasażerów, a używany – 132 osoby.

Samoloty nowe z co najmniej 30 pasażerami, bagażem orazstandardową załogą powinien pozwalać na loty transatlantyckie bezmiędzylądowania, samoloty muszą być wyposażone w systemy łączności niejawnej isystemy obrony i ochrony własnej.

W przypadku samolotu używanego płatowiec i silniki nie mogąbyć starsze niż pięć lat; zasięg z kompletem pasażerów, bagażem orazstandardową załogą powinien zapewniać możliwość lotów transatlantyckich zjednym międzylądowaniem.

Jak mówił w sierpniu wiceminister obrony Bartosz Kownackiużywany samolot średniej wielkości ma służyć do szkolenia załóg i transportuosób pełniących najwyższe funkcje w państwie do czasu dostawy nowych maszyn.Później ma zostać określony sposób dalszego wykorzystania tej maszyny.

MON chciałoby, by po zakupie samoloty były serwisowane wpaństwowych zakładach w kraju. Za transport VIP-ów ma odpowiadać jednostkawojskowa – 1. Baza Lotnictwa Transportowego w Warszawie, obecnie dysponującawyłącznie śmigłowcami. Kownacki informował o pracach nad koncepcją szkolenia załógwykonujących loty samolotami, które rząd zamierza kupić.

Na samoloty małe MON zamierza wydać ok. 500 mln zł, naśrednie ok. miliarda zł. Kownacki podkreślił, że ceny różnią się od censamolotów liniowych ze względu na kosztowne wyposażenie wojskowe. W projekciebudżetu na przyszły rok rząd przewidział 200 mln zł na wydatki związane zprogramem wprowadzenia tych maszyn. Koszt całego programu oszacowano na 1,7 mldzł.


Komentarze